You are here

2010-09-03

Allmänheten är optimistisk men förbereder inför svårare tider - Konsumentklimatet augusti 2012

Efter två månaders nedgång i Konsumentklimatindex har allmänheten blivit mer optimistisk igen. Nettoskillnaden mellan de som tror att de kommer att få mer pengar att röra sig med det kommande året och de som tror att de kommer att få mindre ökar.

Även om var fjärde person räknar med att för egen del få mer pengar att röra sig med under det kommande året, så förbereder sig allmänheten för att det kan komma svårare tider. Detta genom att i ökande utsträckning vilja bygga upp en reserv på banken. Det är främst de unga som helst skulle använda eventuella extrapengar till sparande. Man visar också upp en mindre riskvilja, genom att i minskande utsträckning vilja investera pengarna i aktier eller andra värdepapper.

Prioriteringen av kläder ökade i augusti. Den kraftiga nedgången i prioritering av kläder i storstäderna sedan början av 2011 stannade upp.

Intresset för att satsa på bil ökar. I första hand gäller det begagnad bil. Men långtidstrenden för prioritering av fabriksny bil har nu vänt uppåt bland personer som räknar med att få mer pengar att röra sig med.

Pensionärernas intresse för mobiltelefon, bredband, Mp3spelareetc har ökat betydligt det senaste året. Och för ovanlighetens skull är kvinnorna pådrivande i den här gruppen. Det gäller nu för företagen att svara upp med ett relevant utbud, om man ska kunna utnyttja den ökande efterfrågan också från de äldre.

Prioriteringen av permanentbostad fortsätter att sjunka. Däremot har prioriteringen av fritidshus ökat i augusti.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes under perioden 1-30 augusti, då 1.018 intervjuer gjordes i Sverige med personer i åldern 15 år och äldre. Undersökningen gjordes online. Det innebär att personer, som inte använder Internet, inte kommer med i undersökningen. Tidigare månader har omfattat ungefär lika många intervjuer vardera. Urvalet dras slumpmässigt ur TNS SIFOs onlinepanel, som rekryterats riksrepresentativt via telefon och postala utskick.

Här finner du Konsumentklimatet augusti 2012 i sin helhet

Share Image: