2012-06-13
I syfte att kartlägga anseendet hos de 37 största återförsäljarna och deras 79 anläggningar, har TNS SIFO genomfört en undersökning bland bilförare i Stockholmsregionen. 3 800 bilister har fått tycka till om de bilhandlare de känner till, besöker eller är kund hos.
Ladda ner tillhörande fil i pdf här.
TNS SIFO gör omkring 100 000 intervjuer per år med bilförare i Sverige. Vad som ofta kommer fram är att bilägare har starka åsikter om bilhandlare. Det berättas om positiva men främst negativa upplevelser.
- Dessa berättelser förs ofta vidare, vilket gör att en handlare lätt kan få ett rykte om sig att ha säljare som hellre pratar med sina kollegor än med en potentiell kund, eller att serviceverkstaden inte går att lita på, berättar Niclas Landgren, ansvarig för undersökningen på TNS SIFO.
Resultatet visar en stor spridning i anseende, från ett toppvärde på 70 till bottenvärde på 37. Medelvärdet för alla återförsäljare är 50. De bilhandlare med bäst anseende visas i diagrammet nedan.
I topp hittar vi Lexus Stockholm/Kaiser Bil och Börje Johanssons Bil/Toyota Åkersberga.
- Noterbart är att topplistan innehåller både stora och små handlare, märkesspecialister, bilvaruhus samt handlare av såväl volymmärken som av premiummärken, fortsätter Niclas Landgren.
Slideshare
Mer information om undersökningen hittar du på Slideshare
Undersökningen återfinns här i Pdf-format
För ytterligare information vänligen kontakta:
Niclas Landgren, TNS SIFO.
tel. 0707-75 29 09, niclas.landgren@tns-sifo.se