You are here

2012-03-27

Fortsatt optimism om egna ekonomin - Konsumentklimatet mars 2012

Den svenska allmänheten blir alltmer optimistisk om sin egen ekonomi det kommande året. Man är nu tillbaka på den nivå som gällde i april förra året, när det gäller nettot mellan de som tror att de kommer att få mer och de som tror att de kommer att få mindre pengar att röra sig med.

Allmänheten har blivit mer optimistisk när det gäller den egna plånboken 2012. Men de äldre hänger inte med; bland dem är tron att man ska få mer pengar att röra sig med betydligt lägre än i andra åldersgrupper.

Om man får mer pengar att röra sig med skulle dessa i första hand användas för finansiellt sparande. Färre vill sätta pengarna i bank, men fler vill betala skulder och fler vill köpa värdepapper.

Prioriteringen av semesterresor sjunker. Däremot har prioriteringen av kläder ökat.

Intresset för att använda pengarna till kapitalvaror sjunker totalt. Både prioriteringen för bil och för maskiner för kök och tvätt sjunker. Däremot ökar prioriteringen av möbler och heminredning.

Prioriteringen av bättre bostad ökar, men pga skillnader mellan män och kvinnor är det svårt att säga vad det kommer att leda till.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes under perioden 5-12 mars 2012, då 1.122 intervjuer gjordes i Sverige med personer i åldern 15 år och äldre. Undersökningen gjordes online. Det innebär att personer, som inte använder Internet, inte kommer med i undersökningen.

Tidigare månader har omfattat ungefär lika många intervjuer vardera. Urvalet dras slumpmässigt ur TNS SIFOs onlinepanel, som rekryterats riksrepresentativt via telefon och postala utskick.

Konsumentklimatet för mars 2012 hittar du här

Share Image: