2011-07-01
Konsumentklimatet juni 2011 är lanserat
Efter den senaste tidens publicitet kring Greklands ekonomiska problem och vad det kan få för effekter i andra länder har den svenska befolkningen blivit mindre optimistisk om sin egen ekonomi det kommande året, och tror nu inte i lika hög utsträckning som tidigare att de kommer att få mer pengar att röra sig med.
En stor och viktig konsumentgrupp är 30-49-åringarna. De är just nu den mest optimistiska gruppen, som i störst utsträckning vågar köpa. Bland dem har man blivit allt mer sugna på semesterresor. Prioriteringen av kapitalvaror har gått ned; t ex möbler och heminredning och bruna varor som platt-TV och stereo. Intresset för bättre bostad är också ovanligt lågt i juni.
Undersökningen genomfördes under perioden 7-22 juni 2011, då 1 029 intervjuer gjordes i Sverige med personer i åldern 15 år och äldre. Undersökningen gjordes online. Tidigare månader har omfattat ungefär lika många intervjuer vardera. Urvalet dras slumpmässigt ur TNS SIFOs onlinepanel, som rekryterats riksrepresentativt via telefon och postala utskick.