2011-06-09
Idag den 9 juni lanseras mediernas räckvidder enligt ORVESTO Konsument 2011:1.
Idag den 9 juni lanseras mediernas räckvidder enligt ORVESTO Konsument 2011:1.
Undersökningen genomfördes under perioden 1 januari-30 april och totalt var det 14 468 personer i åldrarna 15-79 år som deltog i mätningen.
I denna rapportering av ORVESTO Konsument har följande titlar tillkommit:
Räckvidd (antal läsare på ett genomsnittligt nummer)
Aftonbladet Levande Historia 141 000
Blossom Magazine 42 000
Film på Bio (SF:s) 261 000
Fixa Själv 59 000
Forskning & Framsteg 128 000
Situation Stockholm 158 000
Svensk Idrott 57 000
Några titlar har av olika anledningar utgått sedan föregående redovisning.
Överlag kan man konstatera att räckvidderna är stabila. Av 228 tidskriftstitlar som redovisas i denna och föregående mätning har 123 ökat i räckvidd, 91 har minskat och 14 är oförändrade. Jämförelsen är gjord med förra mätningen d.v.s. 2010:3.
För de dagspresstitlar som redovisas här är förändringarna måttliga med ett undantag: medan räckvidden för Metros samtliga editioner ligger på i stort sett oförändrad nivå (1 514 000 läsare) jämfört med senaste mätningen rör sig de 4 editionerna räckviddsmässigt lite olika. Genom att Göteborgseditionen nu distribueras i större delar av Västsverige har räckvidden ökats med ca 20 %. På samma sätt sprids Stockholmseditionen i större delar av Mälardalen och har därmed en räckviddsökning om ca 10 %, vilket också gäller för Metro Skåne. Metro har däremot minskat på utgivningen av sin Metro Riksedition som sprids utanför regionerna runt de tre största städerna och räckvidden för denna har därför nästan halverats.
Sedan förra mätningen har City Malmö/Lund delats upp i två separata editioner.
Här hämtar du rapporten ORVESTO Konsument 2011:1
För information om räckviddsutvecklingen över tid hänvisar vi till enPDF-fil på denna sida, med tidsserie titel för titel tillbaka till 2002.
Vänliga hälsningar
Affärsområde Media på TNS SIFO