You are here

2011-05-05

Ökat intresse för kapitalvaror

Konsumentklimatet april 2011

I april har intresset för kapitalvaror ökat. Redan i mars kunde vi se att den senaste tidens världshändelser med oroligheter i arabvärlden och jordbävning, tsunami och kärnkraftsolycka i Japan gjorde svenskarna mer hembundna. Intresset för semesterresor sjönk, och har fortsatt att sjunka i april. Nu använder man hellre pengarna till kapitalvaror än att öka sin kortsiktiga konsumtion. De ökande räntorna har också inneburit att man nu är mer benägen att betala av sina skulder.

Undersökningen genomfördes under perioden 14-26 april 2011, då 1 080 intervjuer gjordes i Sverige med personer i åldern 15 år och äldre. Undersökningen gjordes online. Tidigare månader har omfattat ungefär lika många intervjuer vardera. Urvalet dras slumpmässigt ur TNS SIFOs onlinepanel, som rekryterats riksrepresentativt via telefon och postala utskick.

Konsumentklimatet april 2011 (PDF)

Share Image: