You are here

2011-03-13

Ökat intresse för bättre bostad

Konsumentklimatet mars 2011

Den senaste tidens världshändelser med oroligheter i arabvärlden och jordbävning, tsunami och kärnkraftsolycka i Japan tycks ha gjort svenskarna mer hembundna. Man har blivit mindre intresserade av semesterresor och mer intresserade av att satsa på en bättre bostad, på att renovera eller inreda bostaden och på att äta och dricka gott. Man vill också i större utsträckning spara pengarna nu eller möjligen betala av sina skulder än att investera i aktier eller andra värdepapper. Optimismen när det gäller om man kommer att få mer pengar att röra sig med under det kommande året är inte riktigt lika stor i mars som tidigare.

Undersökningen genomfördes under perioden 7-10 mars 2011, då 1 101 intervjuer gjordes i Sverige med personer i åldern 15 år och äldre. Undersökningen gjordes online. Tidigare månader har omfattat ungefär lika många intervjuer vardera. Urvalet dras slumpmässigt ur TNS SIFOs webbpanel, som rekryterats riksrepresentativt via telefon och postala utskick.

Konsumentklimatet mars 2011 (PDF)

Share Image: