You are here

2010-06-02

Dr. Maccoby och TNS SIFO om fyra drivkrafter för motivation

Dr. Michael Maccoby, en känd amerikansk ledarskapsforskare och konsult har under många år samarbetat med TNS SIFO, Employee Research & Consulting. Maccoby publicerar i juli en artikel baserat på hans teori om vad som gör att man människor känner sig motiverade i sitt arbete.

Artikeln utvecklar sin teori utifrån de resultat som TNS SIFO funnit i sina undersökningar i internationella företag.

Maccobys tes, som han tillämpat i många organisationer under lång tid utgår ifrån fyra grundläggande drivkrafter som gör att människor är starkt motiverade i sina arbetsuppgifter. Maccoby använder fyra begrepp som på engelska alla börjar på bokstaven "R". De står för:

1) "Responsibility" (Ansvar) dvs. när man tar ansvar utifrån meningsfulla arbetsuppgifter där människor får använda sin kunskap och kreativitet. När människor finner att deras kompetens utnyttjas ligger arbetstillfredsställelsen på 75-80% medan den halveras när kompetensen inte utnyttjas.

2) "Relationships" (Relationer). Goda relationer  med arbetskamrater, chefen, kunder m.fl. I USA visar undersökningar att en bra relation till sin chef prioriteras mycket högt. Detta är samstämmigt med vad Maccoby funnit i sina studier.

3) "Rewards" (Belöningar), framför allt uppskattning för goda arbetsinsatser och uppskattning för bra samarbete. Materiella belöningar är som regel överskattade som motivationshöjande faktor. Detta bekräftas också av resultaten från TNS SIFO. Erkännande av goda arbetsinsatser är viktigare för motivationen än pengar.

4) "Reasons" (Meningsfulla arbetsuppgifter). Det meningsfulla enligt Maccoby ligger inte minst i att man hjälper andra eller ser ett värde i att utföra vissa arbetsuppgifter.

Det visar sig att bl.a. i tillväxtländer som Kina så finns det en utbredd känsla bland människor att de inte enbart utför arbetsuppgifter utan att deras arbete också bidrar till att utveckla landet. Arbetet har m.a.o. en vidare mening för människor. 

Maccoby sammanfattar i sin artikel att de fyra drivkrafterna för motivation samverkar och förstärker varandra. De är alla viktiga för att människorna i en organisation ska känna sig starkt motiverade och skapa värde för sina kunder.

Klicka på länken ovan för att läsa hela artikeln

Share Image: