2010-05-19
Rätt hanterad kan miljöfrågan ge varumärket ny kraft och skapa förutsättningar för både kostnadssänkningar och ökade intäkter. Men framgång kräver fokus och långsiktighet, och att miljöfrågan integreras i varumärkesstrategin. ECO-BRANDING är den första svenska boken om ekologisk varumärkesutveckling.
"Miljöfrågan för företag handlar inte längre bara om att göra saker för att framstå som en god samhällsmedborgare. Miljöfrågan innebär en stor affärsmöjlighet men då måste den integreras i affärsstrategin som helhet och omsättas i både innovationsarbete och kommunikationsstrategier.", säger Mats Persson, en av bokens författare och VD för The Core Company, konsultföretag inom varumärkesstrategi och innovation.
Uppoffraren, Lagspelaren, Tänkaren… hur förhåller sig just våra konsumenter till miljöfrågor? Och vad betyder det för varumärkesutvecklingen? Utifrån studier om konsumenters olika grundläggande förhållningssätt till miljöfrågor, Ekotyper, lanseras i boken en modell för hur företag steg för steg kan integrera miljöfrågan i varumärkesstrategin. Det handlar om fyra nyckelfrågor: hur viktig miljöfrågan är för varumärkets totala uttryck, vad miljöfrågan ska fokusera på, hur miljöargumenten ska uttryckas och på vilken nivå i varumärkessystemet miljöfrågan ska aktiveras.
Boken bygger på ny kunskap om varumärken och konsumenters attityder på miljöområdet och är mycket pedagogiskt upplagd med tydliga, konkreta exempel.
"Eco-Branding ger med en god teoretisk grund praktisk vägledning för marknadsförare som bättre vill förstå hur man tar sig fram i den gröna marknadsföringens värld." säger Robert Sjöborg, direktör i Orkla med ansvar för Orkla Brand Academy.
ECO-BRANDING ges ut av Liber och kan köpas hos de flesta stora svenska nätbokhandlarna, bl.a. www.adlibris.com.
ECO-BRANDING är författad av Mats Persson och Sune Hemberg. Mats Persson är VD för The Core Company, som ingår i TNS SIFO och är Nordens ledande konsultföretag inom varumärkesstrategi och innovation. Mats grundade The Core Company efter tio år i internationella befattningar inom industrin. Sune Hemberg är seniorkonsult på The Core Company med mångårig erfarenhet av varumärkesutveckling inom svenska och internationella företag.
För mer information kontakta
Mats Persson, mats.persson@thecorecompany.se, 0708-353 990, eller
Ann Dynehäll, ann.dynehall@thecorecompany.se 0709-680 292,
se även, www.thecorecompany.se
Releaseparty
Den 25 maj är det releaseparty för ECO-BRANDING på So Stockholm i Kungsträdgården, Stockholm. För inbjudan och anmälan kontakta Ann Dynehäll, ann.dynehall@thecorecompany.se, se även:
http://www.anp.se/newsletter/677889/45405F4A7547405C427144455A43