You are here

2010-04-15

Facken riskerar förlora 218 000 medlemmar

Inom ett år riskerar facket förlora sammanlagt 218 000 medlemmar. Prognosen är sämst för LO-förbunden. Avhopparna väljer bort fackliga tidningar och ställer andra krav på kommunikationen för att lyssna.

Svaren är hämtade ur TNS SIFOs undersökning ORVESTO Konsument. Frågan gäller om man kommer att kvarstå som medlem om ett år. Över 6000 fackmedlemmar har svarat.

Avhoppen från fackförbunden har pågått under flera år. Risken för fortsatta medlemsförluster är stora, enligt medlemmarna själva. Störst avhoppsrisk i respektive centralorganisation har Seko (12,3 %), Unionen (7,9 %) och Lärarnas Riksförbund (6,1 %). Lista per förbund nedan.

De som tänker lämna facket är yngre män i storstäder med hög tro på sin egen förmåga och tvekan inför fackets traditionella budskap. Man tror mer på individuella lösningar framför kollektiva och den personliga nyttan av medlemskapet är därmed avgörande.

- Samtidigt har de en gång köpt in på den fackliga grundtanken och för facken torde det vara en lika viktig investering att försöka behålla medlemmarna som att försöka värva nya, säger Toivo Sjörén, opinionsansvarig på TNS SIFO.

En avgörande framgångsfaktor är hur och var fackförbundet kommunicerar med sina medlemmar. Avhopparna har delvis andra attityder och värderingar. De nobbar fackets egen tidning och de är vardagsanvändare av sociala medier. De kräver rapphet i tilltalet för att lyssna. Skillnaden mellan avhopparna i LO och TCO är dock tydliga.

- LO-avhopparen väljer livsstilsmedier och tycker att medier generellt är mindre viktigt. Den egna imagen är viktig, med 10 000 kronor på fickan prioriterar man hellre den än ett årsmedlemskap i facket, säger Martin Ahlqvist, medieanalytiker på TNS SIFO.

- TCO-avhopparen har högt förtroende för medier och väljer ekonominyheter. De är karriärister där framgång och egen utveckling rankas högt, fortsätter Martin Ahlqvist.

 

Om undersökningen

TNS SIFOs undersökning ORVESTO Konsument görs tre gånger om året med ungefär 45 000 svarande per år. Informationen i den här undersökningen baseras på ORVESTO Konsument (2009:3) och omfattar cirka 15 000 svarande i åldern 15-79 år. 6003 av dessa är fackliga medlemmar i den snävare åldersgruppen 18-59 år som använts för det redovisade resultatet. En ny undersökning (ORVESTO Konsument) blir offentlig i juni 2010.
www.tns-sifo.se/orvesto

Kontakta gärna

Toivo Sjörén, TNS SIFO
Chef Opinions- och konsumentundersökningar 
08-507 423 50, toivo.sjoren@tns-sifo.se

Martin Ahlqvist, TNS SIFO
Research Consultant, PR Research
tel 08-507 420 20, martin.ahlqvist@tns-sifo.se

Share Image: