You are here

2009-06-30

EU-valet i sociala medier: Piratpartiet utklassade de etablerade partierna

Om EU-valet enbart skulle ha avgjorts i sociala medier, hade Piratpartiet utklassat samtliga etablerade partier. Enligt partiernas kampanjledare har sociala medier fungerat främst för intern mobilisering. Partiernas påstådda satsningar på sociala medier inför EU-valet misslyckades.

De kanaler som i störst utsträckning påverkade sistaminutenväljarna var tv, radio och tidningar. TNS SIFO har på eget initiativ undersökt vilken roll sociala medier spelade i det senaste valet till Europaparlamentet.
 

Största partierna gör katastrofval på nätet

Både moderaterna och socialdemokraterna gör ett katastrofval i sociala medier. Även om socialdemokraterna blir tredje största parti i mätningen slutar partiet på 16 procent. Moderaterna uppnår 11 procent. Resultat kan ställas mot den faktiska valutgångens 24,41 respektive 18,83 procent.

Om valet hade avgjorts med sociala medier som bas hade Piratpartiet stått som tydlig segrare. Partiet uppnår 23 procent i mätningarna och skulle stå som det enskilt största partiet. Även Miljöpartiet bryter mot det ordinarie valresultatet och gör ett bättre val med de sociala medierna som bas (16 procent mot EU-valets 11 procent).

Mediebilden inför valet pekade på att detta borde vara det val där sociala medier fick sitt genombrott, en uppfattning som stärktes av partiernas satsningar. Enligt TNS SIFOs undersökning så var det 8 procent av väljarna som gjorde sitt val utifrån information på nätet.
 

Majoriteten förskjuts till oppositionen

Om vi endast ser till de politiska blocken som vi är vana att se dem utifrån en riksdagsfördelning så vinner de rödgröna med 39 procent. Alliansens partier får tillsammans 27 procent av rösterna. Piratpartiet skulle bli en tung faktor i detta sammanhang med sina 23 procent av resultatet. 
 

Är man lojal partiet eller sakfrågan?

Politiska partier pratar ofta om vikten av att nå och använda sina gräsrötter. Genom att aktivera gräsrötterna så skapar partierna trovärdiga ambassadörer för sitt budskap. Idag har man kunnat skönja två typer av ”rötter” – gräsrötter och nätrötter, men skiljer de sig åt?

  • Gräsrötterna är sprungna ur den traditionella partiapparaten med dess sätt att bejaka helheten med partiprogrammet som grund.
  • Nätrötterna är mer sakfrågeorienterade, utan önskan om den strukturerade och konstruerade helhet som ett partiprogram utgör.

”Nätväljaren” söker svar på specifika frågor

Frågeställning: Vilket hade störst betydelse för val av parti bland de som fick information via bloggar, twitter, chattsidor och olika forum som t.ex Facebook?

  • Nätväljare söker information på nätet utifrån ett sakfrågeperspektiv
  • Personfrågorna är mindre intressanta
  • Den kandidat som förmår att profilera sig i sakfrågor ökar sina chanser att bli inkryssad
  • Chatsidor, forum som t. ex Facebook hade störst betydelse i valet av parti hos de som satte sakfrågor framför personfrågor
  • Twitter är den enskilda kanal som sticker ut och tillsammans med bloggar har klart störst betydelse när det gäller personfrågor

Sociala medier är inte en sista-minuten-lösning

Traditionella medier som press, radio och tv spelar större roll för de väljare som fattar sent beslut. De som väljer sociala medier som informationskanal har bestämt sig i god tid inför valet.
 

Snabba fakta

  • FI skulle nära på fördubbla antalet röster. (4 procent/2,22)
  • Piratpartiets utfall skulle vara tre gånger så stort som valresultatet (23 procent/7,13)
  • Sverigedemokraterna är det parti som har ett utfall som korrelerar ungefär med valresultatet (3 procent/3,27)
  • Samtliga borgliga partier backar utifrån de sociala medierna sett
  • Junilistan är det parti där andelen röstande som hämtat informationen från sociala medier är minst
  • Vänsterpartiet skulle ha gjort ett bättre val med sociala medier som informationsbas för väljarna. Partiet skulle ha fått 7 procent mot resultatet 5,66
Share Image: