You are here

2009-03-09

ORVESTO Dag februari 2009

rån och med november 2008 redovisar flertalet av landets största tidningar och annonspaket räckviddssiffror varje månad. Den nya mätningen ORVESTO® Dag är resultatet av ett 5-årigt avtal som Tidningsutgivarna och Sveriges Mediebyråer tecknade tillsammans med SIFO Research International tidigare i år.

Marknaden kommer att få information om tidningarnas genomsnittliga räckvidd per månad samt räckvidder på genomsnittliga dagtyper under en månad (t.ex. måndag i oktober, tisdag i september etc). Mediebyråerna och tidningarna får tillgång till räckviddssiffrorna via ett webbaserat verktyg som SIFO RI tillhandahåller.

För februari månad redovisar tidningarna som ingår i mätningen följande genomsnittliga räckviddstal:
 

Räckvidd per dag under februari:


Aftonbladet 1 130 000 (1)
Expressen 1 007 000 (1)
Dagens Nyheter 867 000 (1)
Göteborgs-Posten 576 000 (1)
Sydsvenskan 326 000 (1)
Stormarknadspress (annonspaket) 1 014 000 (2)
Metro 1 749 000 (3)
Land & Rike (annonspaket) 2 863 000 (3)


Förtydligande: Räckvidden beräknas olika beroende på hur många dagar i veckan som den enskilda tidningen eller de i ett annonspaket ingående tidningarna kommer ut. Annonspaketen redovisas brutto. 

(1) = Räckvidd beräknad på utgivning 7 dagar/vecka
(2) = Räckvidd beräknad på genomsnittlig utgivning 6 dagar/vecka
(3) = Räckvidd beräknad på genomsnittlig utgivning 5 dagar/vecka

Land & Rike är ett annonspaket som representerar 74 lokala medievarumärken, med morgontidningar som bas. 

Stormarknadspress är ett annonspaket som representerar 7 regionstidningar: Helsingborgs Dagblad, Nerikes Allehanda, Norrköpings Tidningar, Nya Wermlands-Tidningen, Upsala Nya Tidning, Vestmanlands Läns Tidning och Östgöta Correspondenten. 

För frågor vänligen kontakta:

Mats Lindén, Research Director, SIFO Research International
Tel: 0708-05 908 
E-post:m.linden@research-int.com 

Share Image: