2008-12-10
Från och med idag kommer flertalet av landets största tidningar och annonspaket att redovisa räckviddssiffror varje månad. Den nya mätningen ORVESTO ® Dag är resultatet av ett 5-årigt avtal som Tidningsutgivarna och Sveriges Mediebyråer tecknade tillsammans med SIFO Research International tidigare i år.
Marknaden kommer att få information om tidningarnas genomsnittliga räckvidd per månad samt räckvidder på genomsnittliga dagtyper under en månad (t ex måndag i oktober, tisdag i september etc). Mediebyråerna och tidningarna får tillgång till räckviddssiffrorna via ett webbaserat verktyg som SIFO RI tillhandahåller. I fortsättningen publiceras ORVESTO ® Dag omkring den 6:e i varje månad.
För november månad redovisar tidningarna som ingår i mätningen följande genomsnittliga räckviddstal:
- Det är mycket glädjande att några av de största tidningarna och annonspaketen i och med ORVESTO® Dag kan förse annonsmarknaden med bättre och högfrekvent affärsinformation. Avsikten är naturligtvis att tätare räckviddsdata ska leda till mer affärer och att vi får se fler välplanerade annonskampanjer i dagspress, säger Anna Serner, VD på Tidningsutgivarna.
- ORVESTO® Dag är ett stort och viktigt steg i rätt riktning. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer har länge efterlyst att dagspressens aktörer skall enas om att investera i datainsamling för mer frekventa räckviddsmätningar. Jag tror att ORVESTO® Dag kommer att bli ett effektivt verktyg för att ytterligare vässa mediebyråernas rådgivning avseende dagspressannonsering, säger Per Rosvall, VD för Sveriges Mediebyråer.
- Det har varit en mycket intressant uppgift att tillsammans med Tidningsutgivarna och Sveriges Mediebyråer utveckla ORVESTO® med målet att utveckla en daglig räckviddsmätning som harmonierar med ORVESTO® Konsument, valutan på marknaden sedan många år, säger Bengt Olsson, ansvarig för mediedivisionen på SIFO Research International.
För mer information, vänligen kontakta:
Anna Serner, VD Tidningsutgivarna, tel 0706-74 01 35
Per Rosvall, VD Sveriges Mediebyråer, tel 08-662 15 23
Mats Lindén, Research Director SIFO Research International, tel 0708-405 908
Förtydligande:
Räckvidden beräknas olika beroende på hur många dagar i veckan som den enskilda tidningen eller de i ett annonspaket ingående tidningarna kommer ut.
(1) = Räckvidd beräknad på utgivning 7 dagar/vecka
(2) = Räckvidd beräknad på genomsnittlig utgivning 6 dagar/vecka
(3) = Räckvidd beräknad på genomsnittlig utgivning 5 dagar/vecka
Land&Rike är ett annonspaket som representerar 74 lokala medievarumärken, med morgontidningar som bas.
Stormarknadspress är ett annonspaket som representerar 7 regiontidniningar: Helsingborgs Dagblad, Nerikes Allehanda, Norrköpings Tidningar, Nya Wermlands-Tidningen, Upsala Nya Tidning, Vestmanlands Läns Tidning och Östgöta Correspondenten.