You are here

2008-12-02

22% av svenskarna undviker reklam i alla medier

22% av svenskarna undviker reklam i alla medier

Reklamundvikande svenskar har blivit ett hett debatterat område. Många svenskar har blivit trötta på och tilltaget irriterade över reklam som blivit allt mer påträngande - reklam som hela tiden söker upp istället för att vänta in att konsumenterna söker upp den. 

Konsumenterna möter ca 1 500 kommersiella budskap under en dag – och strömmen av reklambudskap blir bara stridare. 

Vi har rört oss in i en ny värld där marknadsförarens möjligheter att nå ut till konsumenter är större än någonsin. Men paradoxalt nog har alla de här nya möjligheterna resulterat i en värld där det är svårare än någonsin att faktiskt tränga in och nå fram. För även om det normala tillvägagångssättet bland annonsörerna har varit att skrika högre, ju hårdare har konsumenterna hållit för öronen och frågan kvarstår: hörs egentligen någon alls om alla skriker i mun på varandra? 

Som ett led i vår strävan att bättre förstå konsumenter har SIFO Research International gjort en analys av svenskarna och deras inställning till reklam och vad marknadsförare ska tänka på när de planerar sina reklampengar. Det är uppenbart att reklamundvikande är en komplex fråga och SIFO Research Internationals analys visar att det finns flera olika sorters reklamundvikare, vilka behöver olika sorts kommunikation. 

Informationen om reklamundvikande är hämtad och analyserad från ORVESTO®Konsument 2008:2 (antal intervjuer: 15  503 st), SIFO Research Internationals stora medie- och målgruppsundersökning. Här mäts räckvidderna för ett stort antal medier, tidningar såväl som etermedier, bio, utomhusreklam etc. Utöver medieinformationen innehåller databaserna tusentals variabler av målgruppskaraktär. Här finns både generell information om individer, som demografi, intressen och vanor, samt ”kommersiellt” intressanta parametrar såsom penningutlägg, frågor om bank och försäkring, Internetanvändning och butiksbesök. 

ORVESTO® Konsument används av de flesta medieföretag och mediebyråer för marknadsföring, försäljning, medieval och målgruppsanalys. 

För mer information om reklamundvikande kontakta: 

Peter Callius
Senior Associate Director, SIFO Research International
Mobil: 0701 – 84 21 91
Email: p.callius@research-int.com

Share Image: