You are here

2008-03-13

Orvesto Internet - ett heltäckande analysverktyg

Det alla annonsbärande medier söker är ett enhetligt system, som tillgodoser samtliga analysbehov. Tanken på ett undersökningskoncept som förmår ta fram såväl enkla, stabila och multimedialt jämförbara räckviddsmått som detaljerade målgruppsbeskrivningar och därtill data om konsumtionen av enskilda annonsenheter, har länge betraktats som en omöjlighet.

Nu har SIFO Research International skapat ett koncept som gör en helhetslösning till en realitet. Med vårt unika upplägg har vi lyckats åstadkomma ett heltäckande system som med sin delbarhet förmår tillfredsställa allt ifrån den lilla annonsbärande sajten till det stora mediehuset eller mediebyrån. Ett system som äntligen förmår göra Internet rättvisa som annonsmedium och därmed i förlängningen skapar tillväxt på annonsmarknaden.

Med ett klokt designat koncept är detta fullt realistiskt när det gäller Internet som media. Avsikten med ORVESTO® Internet är just att erbjuda denna helhetslösning. Konceptet rymmer i sin enklaste form fyra delar. En svarspanel som i sin tur rekryterats ur ORVESTO® Konsument, en teknisk totaltrafikmätning på olika nivåer av webbplatser samt analysverktyg i vilket man vid sidan av mycket annat kan jämföra Internet med de andra medier som mäts i ORVESTO® Konsument.

Att panelen är rekryterad ur ORVESTO® Konsument innebär att all data om paneldeltagarna som härstammar från detta mycket digra formulär kan kopplas ihop med deras Internetanvändning Denna kärna svarar ensamt upp mot stora delar av internetmarknadens krav. Men det är förstås centralt att Internet inte hamnar som en satellit till de större annonsmedierna. Därför har vi lagt stor möda på att integrera mätningarna av Internet med Sifo Research Internationals övriga medierelaterade mätningar.

Modellen nedan illustrerar hur de olika komponenterna i ORVESTO® Internet hänger ihop.

 

Utgångspunkten är den stora nationella media- och målgruppsundersökningen ORVESTO® Konsument. I den undersökningen samlas information in på mycket detaljerad nivå om undersökningsdeltagarnas användning av press, radio, TV och andra medier samt deras målgruppstillhörighet.

Ur ORVESTO® rekryteras en internetpanel, om vilken vi alltså känner till alla de svar som paneldeltagarna tidigare givit i formuläret.

För att följa internetpanelens surfande används de tekniska systemen som mäter trafiken på såväl webbplats som på faktisk annonsytenivå. Detta möjliggör att all data om panelisterna som härstammar från ORVESTO® Konsument kan kopplas ihop med deras internetanvändning.

De olika tekniska systemen lever dessutom sitt eget liv då de inte bara mäter panelens trafikmönster, utan också den totala trafiken på webbplatser, undersajter och ner på annonsytor. Mätning är därtill endast en enskild aspekt av dessa systems funktioner. Därtill kommer hantering samt optimering av annonser och olika former av grupperingsfunktioner för effektivare målgruppidentifiering och annonsriktande.

De data som alstras av de olika systemen publiceras dels i marknadsanpassade analysgränssnitt, dels i tillämpliga fall i SESAME® och dels på en veckovis uppdaterad topplista.

Med hjälp av kalibrering mot den senast genomförda omgången av ORVESTO® Konsument kan de tekniskt registrerade interneträckvidderna jämföras och korstabuleras på single-source-nivå med räckvidder för dagstidningar, radio, TV, tidskrifter och andra medier - allt i SESAME®:s MultiMedia-modul, vars funktioner för olika former av dubbeltäckningsanalys är mycket sofistikerade.

Till de uppgifter om publikens beteende - medie-, sajt-, undersajts- och annonsräckvidder - som systemen regelbundet rapporterar kopplas också, i form av RM, detaljerade uppgifter om vilka annonsörer som spenderar vilka pengar var och när.

Med detta upplägg har vi lyckats åstadkomma ett heltäckande system som med sin delbarhet förmår tillfredsställa allt ifrån den lilla annonsbärande sajten till det stora mediehuset eller mediebyrån - ett system som äntligen förmår göra Internet rättvisa som annonsmedium och därmed i förlängningen skapar tillväxt på annonsmarknaden.

Share Image: