You are here

2007-11-14

Panel- och onlineundersökningar

Vår löpande frågebuss på Internet växer hela tiden. Insamlingen pågår året runt. Snart når bussen fler än tusen svarspersoner om dagen. Och fler och fler kunder åker med.

På vilket sätt svaren samlas in är upp till den som ställer frågorna. En del uppdragsgivare finns med som permanenta passagerare med ett överenskommet antal intervjuer om dagen, andra ställer sina frågor bara under den tid som krävs för att nå upp till ett visst antal svar.

Till grund för onlinebussen ligger den svenska delen av SIFO Research Internationals nordiska internetpanel. I panelen finns drygt 100 000 slumpmässigt rekryterade svenskar som regelbundet besvarar olika typer av undersökningar.

Det finns i sig många goda skäl att basera sin undersökning på en Internetpanel: det går snabbt, svarspersonerna kan enkelt exponeras för bilder, filmer och ljud och det är som regel förenat med lägre datainsamlingskostnader än telefon- och postalundersökningar. Och skälen blir fler när hela denna värld görs tillgänglig i en automatiserad daglig mätning.

Hur går det till? Jo, det är ganska enkelt. Undersökningsdeltagarna har slumpmässigt delats in i olika grupper och varje dag bjuds en av grupperna in via ett automatgenererat mejl. Den enskilde svarspersonen får på så sätt vila ungefär en månad mellan varje enkät men för våra kunder pågår mätningen dygnet runt, varje dag, året om.

Självfallet skiftas undersökningsdeltagarna successivt ut innan de hinner tröttna eller bli proffstyckare. Panelen är också slumpmässigt rekryterad och sammansatt för att spegla den svenska befolkningen. Visst, bara internetanvändare ingår förstås, men med hjälp av statistiska vägningsmodeller säkerställs att detta inte tillåts påverka resultaten. Och hos SIFO Research International – som arbetat i mer än 50 år med alla upptänkliga metoder och med panelundersökningar sedan Internets födelse – riskerar inte kunderna att rekommenderas en webbpanelsundersökning i fall där metoden inte ger tillförlitliga svar.

Att mätningen rullar som den gör, med inbjudningar till panellisterna samma klockslag varje morgon, öppnar för alla typer av trackingundersökningar och jämförelser över tid. Bara uppfinningsförmågan sätter gränserna för vilka frågor som kan ställas – vanliga fasta frågor, öppna frågor eller frågor som förutsätter bild- eller filmvisning. Tack vare onlineomnibussen kan våra kunder hålla förändringar i alltifrån kännedom, preferens och köpintention till attityder och varumärkesassociationer under ständig uppsikt.

Urvalsvolymerna styrs av kundernas behov och budget. En trackingundersökning kan genomföras med fem intervjuer om dagen och kvartalsvis rapportering eller med tusen intervjuer dagligen och realtidsaccess till resultaten.

Eftersom det är Sveriges största löpande undersökning, till Sveriges största slumpmässigt rekryterade panel finns också förutsättningar att hitta små och specifika målgrupper. Önskas regionala eller demografiska filtreringar görs detta direkt i formuläret och helt kundunika målgrupper kan snabbt screenas fram med hjälp av frågor och sedan återanvändas så länge informationen är aktuell.

Summa summarum: en enstaka fråga eller en hel svit, till den breda allmänheten eller en bara en liten nisch, i en tillfällig, fristående marknadsavstämning eller som ett löpande informationsflöde – det spelar ingen roll. SIFO Research Internationals dagliga webbuss erbjuder en snabb och effektiv källa till kunskap.

 

Share Image: