2007-11-13
När du förstår de underliggande behoven hos asiatiska kvinnor som använder nya produkter och tjänster får du en överblick över vilka innovationer som kan bli framgångsrika för ditt företag. Genom att utforska de innovationer som kvinnor i regionen nämnt, får du insikt i hur du kan locka kvinnor i Asien med innovativa och önskvärda produkter. För att din innovation ska vara framgångsrik måste du kunna identifiera och förstå de nyckelfaktorer som driver på utvecklingen. Vi delar in dessa faktorer i kultur, produktkategori och personliga behov hos asiatiska kvinnor
Genom att be asiatiska kvinnor beskriva innovationer som de har tagit till sig under de senaste åren har vi i den här texten kunnat skapa en ”innovationskompass”. Kompassen gör det enklare att utveckla strategier och metoder för innovation inom APAC-regionen.
APAC är redo för innovationer!
Kvinnor i åldersgruppen 25–45 år omges av innovationer. De har lagt märke till tekniska genombrott som Ipod och Google, eftersom dessa har förändrat sättet som deras barn tänker och beter sig på.
Kvinnor använder dock innovationer som inte är lika kända. Dessa innovationer är svåra att dra sig till minnes eftersom de har blivit en del av kvinnornas liv och gjort livet enklare och rikare.
Vi vet alla att kvinnor har många till synes inkompatibla mål att nå. Deras behov drivs ofta av samhällets förväntningar, omvårdnad om familjen och av självkänsla. Därför bör innovationer hjälpa kvinnorna att hantera och balansera dessa konkurrerande krav och behov.
Tiden räcker aldrig till, de måste visa omtanke och ge omsorg åt barn och familj samtidigt som de vill ägna tid åt sig själva.
Kvinnor vill få ökat självkänsla, men deras övergripande mål är ofta att vara ’en god hustru och en omtänksam mor’. De vill vara oberoende och utveckla en unik personlighet, utan att ge avkall på sin feminina sida och på moderskapet.
De vill bli framgångsrika och kunna visa upp materiella framgångar och statussymboler. Samtidigt är de anspråkslösa och människoorienterade.
De flesta kvinnor vill ha tydlighet och stabilitet. Det betyder ofta att de tar till sig innovationer relativt långsamt. Många kvinnor vill dock av och till fly från vardagen och koppla av. De vill gärna ta små risker för att uppleva något nytt. Ibland vill de även göra allt och uppleva allt. Vid dessa tillfällen tycks de i större utsträckning acceptera oklarheter och kaos.
För nya produkter och tjänster är det därför viktigt att hitta rätt balans mellan självkänsla, förväntningar från den sociala miljön och den lilla tid som finns tillgänglig.
Det finns tre faktorer som avgör om en innovation blir framgångsrik och om kvinnorna lockas av den. Dessa faktorer fastställer också hur innovationerna ska marknadsföras bland kvinnor på specifika marknader. Följande tre nyckelfaktorer påverkar innovationer och fastställer hur de ska marknadsföras:
- Kvinnokulturen i det aktuella landet
- Produktkategorin
- Kvinnornas personliga behov och önskningar
Läs mer i pdf-filen nedan.
Kontakt:
Laura Westerdahl och Ronnie Fridenäs, SIFO Research International