2007-01-08
Under den närmaste tioårsperioden kommer andelen personer i åldern 55 år och äldre att öka i hela västvärlden, och Sverige är inget undantag. Redan idag utgör de 2,8 miljoner i Sverige. De är nästan fyra av tio "vuxna", dvs 15 år och över.
Företag som beställer marknadsundersökningar för att få veta mer om sina kunder fokuserar fortfarande nästan uteslutande på personer upp till 45 år. Därför sammanställer vi en rapport om Mogna Människor (55-79 år), för att våra kunder också ska kunna lära känna denna marknad.
Varför ska man fokusera på mogna människor nu, förutom att de är många?
Jo,
- de har råd
- de har tid
- de blir allt friskare och har därmed lust
- konkurrensen är mindre
- genom att de blir fler ökar försäljningen även vid bibehållen marknadsandel
Mogna Människor utgör en mycket stor grupp människor. Därför har vi delat upp den i fem delar enligt följande, så att var och en kan beskrivas för sig och jämföras med övriga:
1. De krismedvetna (75-79 år)
2. Krigsbarnen (70-74 år)
3. Den första tonårsgenerationen (65-69 år)
4. Protestgenerationen (60-64 år)
5. Flower-Powergenerationen (55-59 år)
Rapporten omfattar en kort verbal sammanfattning och ett PowerPoint-dokument på cirka 200 sidor, och kostar 45.000 kr exkl. moms.
Men också inom dessa grupper finns stora skillnader. Det kan därför vara av intresse att gå vidare och i olika workshops specialstudera olika undergrupper.
För att beställa rapporten och eventuella workshops, var vänlig kontakta:
Karna Larsson-Toll, k.larsson-toll@research-int.com