2015-02-13
FR, FEB 13, 2015 11:05 CET
WPP, TNS Sifos ägare, köper 15-20 procent av aktierna i comScore och inleder ett globalt strategiskt samarbete. Samtidigt förvärvar comScore WPPs internetmätningsverksamhet i Europa.
På den svenska marknaden innebär detta att TNS Sifos internetmätningar övergår till comScore.
– Genom att kombinera våra respektive styrkor kan vi integrera data och expertis för att ge våra kunder ännu bättre publik- och kampanjmätningar. Det ligger helt i linje med vår strävan att kombinera digitala panelundersökningar, passiva tekniska mätningar med andra medieundersökningar för att hjälpa våra kunder navigera det nya medielandskapet, säger Yvonne Pernodd, VD för TNS i Norden och Baltikum.
– I och med denna strategiska allians, så öppnar sig stora möjligheter för mediemarknaden som helhet och vi på MMS ser nu möjligheter till ett fördjupat samarbete, säger Magnus Anshelm, VD för MMS.
– TNS Sifo har under lång tid varit en viktig leverantör och partner för mediebranschen, och oss mediebyråer i synnerhet. Med comScores tekniska kompetens som komplement borde det finnas goda möjligheter att fortsätta bidra till utvecklingen av framtidens digitala valutor så som exempelvis en efterlängtad web-tv valuta, säger Staffan Slörner, VD för Sveriges Mediebyråer.
För mer information kontakta:
Yvonne Pernodd, VD TNS Sifo Bengt Olsson, chef Media och Vice VD, TNS Sifo
yvonne.pernodd@tns-sifo.se bengt.olsson@tns-sifo.se
0701-84 20 17 0701-84 23 10
Guido Fambach, SVP Sales EMEA comScore
gfambach@comscore.com
+31 62 3940 160
Stuart Wilkinson, Head of Industry Relations EMEA, comScore
swilkinson@comscore.com
+44 7956 363743
Om comScore
comScore är en global ledare inom digitala mätningar och analys, som levererar insikter om webben, mobil, TV och ger kunderna möjlighet att maximera värdet av sina digitala investeringar. För mer information besök www.comscore.com/companyinfo