2011-07-15
- nytta och nöje för ledningsgruppen
När svenska beslutsfattare i näringslivet beskriver sin tillgång till traditionella läsplattor (ex Kindle) respektive surf/läsplattor (ex iPad) är det 149 000 beslutsfattare som har en iPad eller liknande och hela 379 000 beslutsfattare tänker köpa en inom tolv månader, vilket ger en möjlig ökning på ca 159 procent (under en period av tolv månader).
Om man tittar på traditionella läsplattor (t.ex. Kindle) äger idag 60 000 personer en sådan och 162 000 har för avsikt att köpa en. Detta motsvarar en ökning på 170 procent.
- Det är dock uppenbart att det är det privata näringslivet som i första hand omfamnat den nya tekniken. Om det är teknikrädsla eller budgetmässiga skäl som gör att den offentliga sektorn håller igen är ännu svårt att svara på säger Peter Callius, affärsområdeschef för TNS SIFO Media.
Den privata sektorn har en överrepresentation med 16 procent när det gäller innehav av surf/läsplatta jämfört med hela svenska näringslivet. Den offentliga sektorn har en underrepresentation på 24 procent. Om man sedan studerar vilka yrkesgrupper och branscher som skaffat surf/läsplattor så ser man en kraftig överrepresentation inom IT/Marknad/Reklam och Finansbranschen.
Därutöver ser man att ju högre upp i en företagsledning man sitter, desto högre är sannolikheten att man antecknar i en iPad istället för i ett anteckningsblock. Styrelse, VD och ledningsgrupp är cirka dubbelt överrepresenterade jämfört med hela svenska näringslivet vad det gäller att ha anammat den nya tekniken.
- Det är därför inte speciellt vågat att utnämna Ipaden till en ledningsgruppsleksak för beslutsfattare inom den privata sektorn. Vi ser också om man studerar högre managements värderingar en stark ambition att både vara uppdaterad tekniskt och av att sticka ut och särskilja sig från andra - det är med andra ord en perfekt match med en iPad, fortsätter Peter Callius.
För ytterligare information vänligen kontakta:
Peter Callius, affärsområdeschef TNS SIFO Media, tel. 0701-84 21 91
Fakta: ORVESTO Näringsliv är TNS SIFOs stora undersökning kring beslutsfattande inom Näringslivet. Undersökningens population är de 2,7 miljoner yrkesarbetande svenskar mellan åldrarna 23-63 som har högst inkomst. Varje år intervjuas mellan 11 000 till 15 000 beslutsfattare.