2010-03-05
TNS SIFO har genomfört en undersökning avseende lyssning på musik via Spotify eller andra musiktjänster på internet/webb
Syftet är att beskriva omfattningen och användningen av dessa musiktjänster.
I undersökningen har vi valt att fråga om Spotify och andra musiktjänster eftersom det inte är Spotify specifikt som är av intresse. Det står däremot klart att Spotify är den dominerande musiktjänsten på internet/webb. Spotify har haft en markant ökning av antalet registrerade användare, från 350 000 i februari 2009 till 1 500 000 november/december 2009 (Källa: Spotify och Dagens Media).
Undersökningen genomfördes via telefonintervjuer under perioden 25-29 november 2009. Urvalet är obundet slumpmässigt (OSU) hämtat från befolkningsregistret.
Totalt genomfördes 1 207 intervjuer med personer i åldern 9-79 år.
Sammanfattning av resultat
Vi kan konstatera följande:
Veckoräckvidd för Spotify/musiktjänster via internet/webb
Tillgång till Spotify
Du finner hela resultatet i rapporten ovan.