2009-05-06
En ny skandinavisk undersökning från SIFO Research International visar att 3,2 miljoner bankkunder är missnöjda med sin bank men trots detta trogna. Största utmaningen har bankerna i Sverige, Norge och Danmark på lånesidan där man har minst antal kärnkunder. 1,7 miljoner av de missnöjda men trogna bankkunderna finns i Sverige, 800 000 i Norge och 740 000 i Danmark.
– Bankerna i Sverige anses generellt dåliga på att vara lyhörda, vilket är det absolut viktigaste attributet när det gäller att förbättra kundrelationer, säger Per Nellevad, Account Director på SIFO Research In¬ternational.
I Sverige, Norge och Danmark präglas gruppen missnöjda men trogna kunder av ensamstående män i åldrarna 30-49 år. De har inga barn, bor i storstadsregionerna, har egen lägenhet, universitetsutbildning. Denna grupp har 2,3 banker i snitt. 38 procent saknar annan bank (bibank).
I Sverige, Norge och Danmark har de missnöjda trogna oftare än kärnkunderna sina fonder, personlig bankman, bolån, kreditkort, pensionssparande, aktier och konsumtionskrediter i en bibank och de planerar oftare än kärnkunderna att öka sina bolån i en bibank.
De missnöjda men trogna kunderna i Skandinavien är betydligt mera kritiska till sina huvudbanker än vad kärnkunderna är. Man anser att bankerna är mycket dåliga när det gäller personalens engagemang och när det gäller att få hjälp och stöd.
För ytterligare information vänligen kontakta
Per Nellevad, Account Director
mobil: 0701-84 20 74
Martin Elsässer, chef Finans och försäkring i Skandinavien
mobil: 0733-58 63 02