You are here

2012-01-24

Allmänheten har blivit mer optimistisk när det gäller den egna plånboken 2012, framför allt de unga.

Konsumentklimatet januari 2012: Så här i början av året kan vi konstatera att allmänheten blivit mer optimistisk när det gäller den egna plånboken 2012, och att det framför allt är de unga som blivit mer optimistiska.

Om man får mer pengar att röra sig med skulle dessa i första hand användas för finansiellt sparande. Prioriteringen av semesterresor ökade i januari. Däremot gick prioriteringen av kläder ned.

Prioriteringen av nya kläder har länge legat klart högst i storstäderna, men det är framför allt där långtidstrenden sjunkit. Nu ligger prioriteringen av nya kläder på samma nivå i storstäderna som i övriga städer och tätorter.

Prioriteringen av restaurangbesök skiljer sig rejält beroende på var man bor, och här går också trenderna åt olika håll.

Även om utvecklingen av prioriteringen av kapitalvarortotalt inte skiljer sig så mycket mellan storstäder, övriga städer och landsbygd, så skiljer sig prioriteringen av de olika kapitalvarorna ganska mycket åt mellan grupperna. Ett exempel på det är maskiner för kök och tvätt.

Undersökningen genomfördes under perioden 1-4 januari 2012, då 1 100 intervjuer gjordes i Sverige med personer i åldern 15 år och äldre. Undersökningen gjordes online. Det innebär en viss underrepresentation av äldre och andra som inte använder Internet. Tidigare månader har omfattat ungefär lika många intervjuer vardera. Urvalet dras slumpmässigt ur TNS SIFOs onlinepanel, som rekryterats riksrepresentativt via telefon och postala utskick.

 

Konsumentklimatet för januari 2012 hittar du här

Share Image: