You are here

2012-02-16

Allmänheten tror på bättre tider - Konsumentklimatet februari 2012

Allmänheten har blivit mer optimistisk när det gäller den egna plånboken 2012. Unga och män är de mest optimistiska.

Om man får mer pengar att röra sig med skulle dessa i första hand användas för finansiellt sparande.

I februari gick prioriteringen av sparande upp medan man istället i mindre utsträckning ville använda pengarna för att betala av sina skulder. Prioriteringen av semesterresor ligger för närvarande högt, medan däremot prioriteringen av nya kläder ligger lågt.

Prioriteringen av möbler och heminredning har sjunkit. Däremot är det nu fler som i första hand vill lägga sina eventuella extrapengar på en fabriksny bil.

Prioriteringen sjunker för både permanentbostad och fritidshus.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes under perioden 1-3 februari 2012, då 1 101 intervjuer gjordes i Sverige med personer i åldern 15 år och äldre. Undersökningen gjordes online. Det innebär att personer, som inte använder Internet, inte kommer med i undersökningen. Tidigare månader har omfattat ungefär lika många intervjuer vardera. Urvalet dras slumpmässigt ur TNS SIFOs onlinepanel, som rekryterats riksrepresentativt via telefon och postala utskick.

Konsumentklimatet för februari 2012 hittar du här

Share Image: