You are here

2013-11-07

Allsvenskan 2012 - Den alternativa sluttabellen om supportrarna bestämde

Årets allsvenska är färdigspelad. Att vissa lag flippat och andra floppat blir än mer uppenbart om de 648 poäng som spelats istället fördelas efter svenskarnas val av favoritlag.

Allsvenskans alternativa vinnare

Om Allsvenskan spelats av supportrar istället för fotbollsspelare så skulle IFK Göteborg och inte Elfsborg ha guldfirat i söndags kväll. IFK Göteborg har en särställning vad gäller antalet supportrar i Sverige. För IFK Göteborg har denna särställning tyvärr inte omvandlats till allsvenska poäng. Frågan är om de omvandlats till sponsorpengar istället.

De största underpresterarna vad avser att inte ha lyckats omvandla supporterkapitalet till Allsvenska poäng är - förutom IFK Göteborg - Djurgården, Örebro och Sundsvall.

På samma sätt skulle Häcken och Syrianska packat sina trunkar för att tillbringa 2013 i mindre glamorösa omklädningsrum. Men Häcken har spelat ett långt mycket större spel än vad deras begränsade supporterskara kan kräva. På samma sätt har Syrianska överpresterat och på så sätt klarat sig kvar i Allsvenskan.

 

I Orvesto Passion (ca 14500 intervjuer med 16-80 åringar) kartläggs alla lag i första och andra divisionen i fotboll och ishockey. Det betyder att detaljerade profiler på lagens supporters kan tas fram för att säkerställa att de stämmer med sponsorers målgrupper.

Samma undersökning visar också att Djurgården har flest Ipadägare. Att Åtvidabergs supportrar är de som helst undviker storstaden. Att Örebros supportrar är de minst konst- och kulturintresserade. Att Djurgården och AIK är de som kan tänka sig att betala lite extra för snygg design. Att IFK Norrköpings supportrar gärna hänger på Claes Ohlson. Att Mjällbys supportrar inte fyller de sociala nätverken. Att Malmö FF:s har mest välklädda supportrar. Att Norrköpings supportrar kanske på grund av deras överprestation är de som just nu är mest nöjda med livet.

Peter Callius vet mer, mycket mer: Peter.callius@tns-sifo.se


ORVESTO Life Passion - Unik information om evenemang/platser, välgörenhetsorganisationer och idrottsklubbar

ORVESTO Passion är en djupdykning bland svenska folkets intressen och passioner. Vi har ställt frågor om ett stort antal evenemang & platser (alltifrån Storsjöyran till Pride festivalen), välgörenhetsorganisationer samt svenska folkets fotboll & hockeyintresse nedbrytbart på klubbnivå.

Totalt har vi undersökt 93 olika evenemang & platser, 27 välgörenhetsorganisationer samt alla klubbar/lag inom fotbollsallsvenskan, superettan, damalsvenskan samt elitserien i hockey och hockeyallsvenskan.

All information från ORVESTO Passion kan analyseras tillsammans med ORVESTO Konsument data. Det gör ORVESTO Passion till ett unikt verktyg och ett måste för alla som jobbar med eller funderar över sponsring, event och samarbeten.

Peace & Love - när 90-talisterna får välja

I kategorin musik/festival ligger Peace & Love, Idol, konsert i Globen och Melodifestivalen i topp bland 90-talisternas intressen medan Allsång på Skansen och Melodifestivalen ligger i topp bland 50-talisterna.

Samtliga evenemang/platser går att bryta ner i:

  • Kännedom
  • Intresserad av
  • Tagit del av i media
  • Besökt senaste 12 månaderna
  • Intresserad av att besöka

Diagrammen visar de evenemang/platser som har störst intresse hos 90-talisterna respektive 50-talisterna:

 

Barncancerfonden och Cancerfonden - viktigast bland männen

På frågan om vilka välgörenhetsorganisationer som känns viktigast toppar Barncancerfonden och Cancerfonden männens lista. Bland kvinnorna ligger Bris högst före Barncancerfonden och Cancerfonden. 

När det gäller frågan aktiv i/ge ekonomiskt stöd till organisationerna ligger Rosa bandet högst upp på kvinnornas lista medan Cancerfonden toppar bland männen.

Samtliga organisationer går att bryta ner i:

  • Kännedom
  • Känns viktigt
  • Är aktiv i/stödjer

Nedan ser ni ett urval av de välgörenhetsorganisationer som ligger i topp vad gäller "känns viktiga" respektive "är aktiv i/stödjer":

 

Djurgården är de yngre stockholmarnas favoritlag

Av Stockholmarna födda på 90-talet har 30 % Djurgården som favoritlag i fotboll. Efter Djurgården kommer AIK på 25 % och Hammarby på 18 %. Bland 60-talisterna i Stockholm är Hammarby störst på 22 % följt av Djurgården på 18 % och AIK på 16 %. Totalt sett är det väldigt jämt mellan de tre stora Stockholmslagen.

 ORVESTO Passion mäts samtliga lag/klubbar inom:

  • Fotbollsallsvenskan, herrar
  • Superettan
  • Damallsvenskan
  • Elitserien ishockey
  • Hockeyallsvenskan

Stockholmarnas favoritlag:

 

I appendix till nyhetsbrevet listas alla evenemang/klubbar och välgörenhetsorganisationer som det finns data om i ORVESTO Passion.

Niklas Ekman vet mer - niklas.ekman@tns-sifo.se
 

QR-koder - en självklarhet för marknadsföraren men ännu inte för konsumenten

QR koder dyker nuförtiden upp både där vi förväntar oss det och ibland i oväntade sammanhang. Möjligheten att fördjupa relationen och skapa direktkontakt med kunderna är naturligtvis oemotståndlig för marknadsförare.

Dock är användandet av QR koder lägre än vad marknadsförare sannolikt skulle önska. I ORVESTO Konsument ser vi att 10,8 % uppger att de scannat QR koder under de senaste tre månaderna. Detta syns stämma mycket väl överens med data från andra europeiska länder.

Användarna av QR-koder är dock en för många annonsörer en intressant målgrupp som är svåra att kommunicera med genom traditionella kanaler nämligen yngre välutbildade män i våra största städer. De är förändringsbenägna, nyfikna på nyheter och uppdaterade på tekniska produkter. Digitala medier är en integrerad del av deras liv och 80 % använder dagligen appar.

Peter Callius vet mer - Peter.callius@tns-sifo.se


Funktionella eller experimentella mobilanvändare

Även om i princip alla människor idag har tillgång till en mobiltelefon (96,8 %) så varierar vårt förhållningssätt till mobiltelefonen kraftigt.

Detta spelar stor roll både för medier som expanderar på mobilmarknaden såväl som för varumärkesägare som söker mobila strategier.

I ORVESTO Konsument kan vi studera två olika människotyper. Dels de som ser mobiltelefonen som i första hand en telefon och något att skicka SMS med, dels de som gärna provar nya funktioner och ser mobiltelefonen som mer än en telefon.

Från TNS Sifos globala undersökning Mobile Life vet vi också att vi i Sverige har en "mobile replacement cycle" på 33 månader. Nedan ser vi hur experimentlusta respektive ett funktionellt förhållningssätt varierar i olika generationer.

 

Att analysera läsning av olika ämnen i morgonpress - ett måste i medieplanering

Tidskrifter och dagspress fungerar på mycket olika sätt. Man kan jämföra en tidskrift med en italiensk deli (alla som går in i butiken är intresserade av butikens specialitet) och en dagstidning med ett traditionellt smörgåsbord (alla gillar något på smörgåsbordet men mycket få äter/läser allt).

Av det skälet är det för en annonsköpare (likväl som för en publicist) avgörande att veta hur sidtrafiken ser ut. Vem i läsekretsen läser vad. Det är påfallande vanligt att mycket möda läggs på att välja en specifik titel men alltför lite tid läggs på att placera annonsen i ett för målgruppen relevant sammanhang.

I ORVESTO Konsument undersöks vilka delar av morgontidningen som lästes vid det senaste lästillfället. Inga specifika titlar nämns men det går att använda enskilda medieräckvidder som filter (eller för all del läsfrekvens om man vill se lojala respektive illojala läsares läsmönster) och på så sätt se en morgontidnings unika innehålls DNA.

Nedan syns det generella läsmönstret för alla morgontidningar i målgruppen 16-80 år.

 

I exemplet  nedan visas de stora skillnaderna mellan i det här fallet Norrköpings Tidningar och Svenska Dagbladet (index 100 är ett snitt av all morgontidningsläsning). Tidningar är olika och har i sin tur olika läsare.

 

 

Självfallet kan det också vara stora skillnader i olika målgrupper i samma läsarkrets, varför det är ännu viktigare att studera den unika målgruppens läsmönster.

Datan kan därför också användas för att optimera placeringen i titeln. I detta exempel har Svenska Dagbladets läsarkrets delats upp i män och kvinnor och vi ser redan i ett så basalt exempel stora skillnader i läsmönster. Var annonsen placeras i en tidning spelar stor roll och en analys borde vara ett måste både i medieplanering och annonsförsäljning.

 

Peter Callius vet mer - Peter.callius@tns-sifo.se
 

Generella nedgångar hos tryckta medier 

  • Årets andra mätning visar att storstadsmorgontidningarna som grupp ligger stabilt sedan årets första mätning. Dagens Industri ökar med hela 4 % och återhämtar sig från en svag inledning på året.
  • Den samlade lokalpressen minskar med ca 3 %.
  • Aftonbladet ligger relativt stabilt men minskar med 1 % medan Expressen/GT/Kvällsposten minskar med 4 %.
  • Metro Metropol visar en minskning på 7 % sedan förra mätningen.
  • Bland tidskrifter är bilden mer splittrad -  63 titlar ökar och 154 titlar minskar sin räckvidd.
  • Sport och Fritid har haft ett starkt tertial och kategorin ökar 3 %. Bland titlar som har en mycket positiv utveckling kan Offside (15 %) och Åka Skidor (32 %) nämnas.
  • Damtidningar/Mode/Skönhet har också gått mycket starkt och den genomsnittliga ökningen är 5 %.
  • Fackförbunds/yrkestidningar ligger som kategori i det närmaste oförändrad sedan förra mätningen (1 % ner).
  • Barn och Föräldratidningar har däremot haft ett tufft tertial och den genomsnittliga minskningen per titel är 15 %. Biltidningar som kategori minskar i snitt 10 %.
  • Om man ser till utvecklingen för de olika tidskriftsförlagen så är Plaza Publishing det förlag som gått bäst med 5 av 8 titlar som haft en positiv utveckling.
  • Nya titlar i mätningen är TopGear och Teknikhistoria.

Som vanligt uppmanar vi alla att studera räckviddsutvecklingen över tid för att få en bättre förståelse av utvecklingen.

Peter Callius vet mer - Peter.callius@tns-sifo.se


Internet populäraste informationskällan - Men glöm inte att det finns fler

Att internet dignar av information är långt ifrån en nyhet. För nästan varannan svensk är också internet det första stället man vänder sig till på jakt efter information.

Som marknadsförare är det dock viktigt att komma ihåg att 19 % inte instämmer med att internet är det första stället för informationssökning. Med andra ord är det viktigt att komplettera digitala kanaler med mer traditionella kanaler för att nå ut.

 

Laura Macchi vet mer - laura.macchi@tns-sifo.se

Traditionella medier på surfplatta

Ungefär hälften av surfplatteägarna har konsumerat traditionella medier på sin läsplatta eller surf-/läsplatta den senaste månaden

Surfplattornas intåg har väckt stor uppmärksamhet inte minst i mediebranschen. Idag äger ca 1,2 miljoner svenskar en läsplatta eller surf-/läsplatta och ungefär hälften av dessa bor i Stockholm, Malmö eller Göteborg.

Om "plattan" blir dagstidningarnas frälsare eller inte får framtiden utvisa, men i dag vet vi att 57 % använt den till att läsa dagstidning senaste månaden.

 

Johanna Ollevik vet mer - johanna.ollevik@tns-sifo.se


Mer än varannan svensk använder Playtjänster

Nu har de flesta tv-kanalerna en Play-tjänst och hälften av svenskarna (3,8 miljoner, 52,5%) använder Play-tjänster minst en gång per år. Vanlig dator är fortfarande den vanligaste plattformen men en tredjedel av befolkningen tittar på program via Playtjänst i mobilen och en fjärdedel i vanlig TV.

Bland de som äger en surfplatta och tittar på play-tjänster är det
70 % som använder surfplattan för att titta på Play-tjänster. Det blir intressant att följa vad som händer med Play-tjänst konsumtionen i samband med att surfplattorna rör sig från early adopters till early majority.

 

Den vanligaste anledningen till att man väljer att titta på ett program via en Playtjänst är att man hört talas om programmet när det redan hade sänts i vanlig TV. En av 10 uppger att de följer programmet enbart på webben.

 

Laura Macchi vet mer - laura.macchi@tns-sifo.se

Vinkonsumtion - livsstilen speglas av prislappen

Att nischade vin- och sprittidningar förenar dem med ett stort vinintresse och dem som låter en flaska kosta en ordentlig slant är inte särskilt förvånaden.

Mer intressant är att läsare av mattidningar har ett stort vinintresse men de köper vinflaskor i en medelpriskategori. Detta i motsats till läsarna av affärstidningar samt golf- och segeltitlar vilka har ett begränsat vinintresse men köper dyra flaskor.

 

I Orvesto Konsumnet 2012:2 finns flera nya frågor om vin och sprit bland annat finns möjlighet att kartlägga 38 varumärken. 

Sophie Röjdmark vet mer - Sophie.rojdmark@tns-sifo.se
 

Hushållen fortsätter att bära hem sin egen mat

Marknadsföringen från matkasseföretagen har varit intensiv under den senaste tiden men något genombrott i antalet abonnenter har dock inte skett då enbart 1,6 %, motsvarande 58 000, hushåll har matkasse idag. En vanligt framförd kritik mot matkasseföretagen har varit att de inte anpassat sina recept mot olika målgrupper. Enligt ORVESTO Konsument har 3 % av hushållen provat matkasse men valt att inte fortsätta. Efter att företagen gjort sina hemläxor får vi hoppas att de 3,6 % som planerar att prova blir nöjda.

För att kunna uttala sig om hushåll istället för individer måste data i Sesame hushållsviktas. Om du inte vet hur man gör (eller kanske glömt) är det bara att skicka ett mejl så skickar jag en enkel manual.

Laura Macchi vet mer - Laura.macchi@tns-sifo.se 


Handarbetsrevolutionen

Under de senaste åren har det talats om en handarbetesrevolution. Den som enbart sett en tant sittande i gungstol omgiven av pelargoner som en inbiten stickare har fått anledning att ompröva sina fördomar. Stickning har blivit trendigt genom "stickgraffiti" med politiska undertoner, Odd Mollys virkade tröjor på modescenen och stickning som meditationsform. Ett tydligt tecken på att handarbete fått en bredare publik var under vinter OS 2010 när kvällstidningarna engagerade sig i stickningsbeskrivningar genom rubriker som "så stickar du OS lagets mössa".

En snabb titt i ORVESTO konsument visar att intresset för stickning och handarbete är relativt konstant över tiden men att en större andel av de intresserade numera kan tillskrivas yngre personer. Ett av företagen som hängt på trenden med den nya tidens stickning och handarbete är Panduro Hobby, vilka numera finns med i ORVESTO Konsument. Panduro Hobby har ett brett sortiment till dem som vill göra egna smycken och kort, måla, sy, sticka och brodera.

Totalt besöker 26 % av befolkningen Panduro Hobby under ett år, vilket motsvarar 1.9 miljoner personer. Den största andelen av de som någon gång besöker Panduro Hobby gör det relativt sällan.

Men det som är mest intressant i Panduros besöksmönster är att det finns ett fåtal mycket frekventa besökare som står för en stor andel av de totala besöken. Totalt görs 6 736 000 besök till Panduro Hobby under ett år av dessa besök görs 17 % av de 0,5 % av besökarna som besöker Panduro Hobby minst en gång per vecka.  Det finns alltså en hård liten kärna av Gör det själv revolutionärer.

 

Experimentera själv i Sesame

I samband med analysen ovan vill jag slå ett slag för möjligheten att experimentera med besöksfrekvens i Sesames enkeltabeller. Genom att manuellt förändra vikterna som tilldelats besöksvariablerna är det möjligt att laborera med vad som händer med det totala antalet besök om exempelvis kvartalsbesökarna börjar besöka en gång mer per år.

Finns dessutom kunskap om vad ett snittkvitto är värt går det att beräkna vilken effekt besöksförändringen skulle få på företagets omsättning. Självklart går analysen att göra med olika målgrupper i filtren. Detta är en spännande och konstruktiv analys för alla som vill veta mer om vad som händer när olika besöksgruppers besöksfrekvens förändras och för att sätta kronor och ören på möjligt utslag av marknadsaktiviteter.

Sophie Röjdmark vet mer - sophie.rojdmark@tns-sifo.se


Bensin störst idag men diesel på kraftig frammarsch  

Debatten om hur våra bilar ska drivas i framtiden och vilka konsekvenser olika alternativ får är en stor och viktig debatt både ur lokalt och globalt perspektiv. 

ORVESTO Konsument visar att bensin är störst i dag och kommer att vara det även efter nästa bilbyte. Bensin kan dock förväntas backa rejält och den stora vinnaren ser ut att bli diesel som kommer att öka från 27 % av bilarna till 38 %. Flexifuel och naturgas förväntas ligga stabilt runt 7 % och naturgas/biogas runt 3 %.

Separeras de som vid nästa bilbyte tror att de kommer att köpa ny respektive begagnad bil, framträder ett mönster som grovt kan beskrivas 50/30/20. Bland nybilsköparna skulle 50 % välja diesel, 30 % bensin och 20 % annat alternativ medan begagnatbilköparna skulle välja 50 % bensin, 30 % diesel och 20 % annat alternativ.

Bensin och diesel byter alltså plats med varandra som mest troligt val medan de mest miljövänliga alternativen är likvärdiga mellan ny- och begagnatbilköparna.

 

Kvinnor i karriären åtsidosätter sitt välbefinnande

Fyra av tio svenskar instämmer i påståendet att de inte tar hand om sig själva så väl som de egentligen borde på grund av stress. Generellt är det främst kvinnor i yngre medelåldern med månadsinkomst över 30 000 kr som instämmer. Känner du igen dig i beskrivningen? Ring och boka en ansiktsbehandling innan du läser vidare.

Johanna Ollevik vet mer - johanna.ollevik@tns-sifo.se


Jakten efter nya inredningsidéer leds av unga

Intresset för heminredning i Sverige är gigantiskt - hela 45 % av svenskarna instämmer i påståendet att de ofta letar efter nya idéer eller inspiration till sitt hem. Med en rådande inredningstrend där "ljust & fräscht" överges till förmån för en personlig stilblandning finns anledning att tro att idé sökandet inte kommer att avta.

De mest inredningstokiga är 25 - 35 år och konsumerar mer tid än genomsnittet med tidskrifter, kommersiell tv och internet - kanske just för att söka inspiration.

Johanna Ollevik vet mer - johanna.ollevik@tns-sifo.se

Här finner du rapporten i sin helhet

Share Image: