2010-09-21
Sune Hemberg och Mats Persson på The Core Company får för sin bok ”ECO-BRANDING – Lyft ditt varumärke med ekologisk kraft” det ena av två hedersomnämnanden för årets Marknadsföringsbok av Sveriges Marknadsförbund. Sveriges Marknadsförbunds hedersomnämnande till "ECO-BRANDING - Lyft ditt varumärke med ekologisk kraft"
Motiveringen lyder: "I boken 'ECO-BRANDING', ger författarna en bra beskrivning av ekologisk varumärkesutveckling och den nödvändiga integrationen i varumärkesstrategin."
"Miljöfrågan är en stor och viktig fråga för många varumärken och rätt skött innebär den en stor affärsmöjlighet. Vi hoppas att den här uppmärksamheten gör att fler marknadsförare får upp ögonen för detta" säger Mats Persson med anledning av utmärkelsen.
ECO-BRANDING är den första svenska boken om ekologisk varumärkesutveckling. Den bygger på en djup och ny kunskap om varumärken och konsumenters attityder på miljöområdet och är mycket pedagogiskt upplagd med tydliga, konkreta exempel. Utifrån studier om konsumenters olika grundläggande förhållningssätt till miljöfrågor, Ekotyper, lanseras i boken en modell för hur företag steg för steg kan integrera miljöfrågan i varumärkesstrategin. Det handlar om fyra nyckelfrågor: hur viktig miljöfrågan är för varumärkets totala uttryck, vad miljöfrågan ska fokusera på, hur miljöargumenten ska uttryckas och på vilken nivå i varumärkessystemet miljöfrågan ska aktiveras.
ECO-BRANDING ges ut av Liber och kan köpas hos de flesta stora svenska nätbokhandlarna, bl.a. Adlibris.
ECO-BRANDING är författad av Mats Persson och Sune Hemberg. Mats Persson är VD för The Core Company som ingår i TNS SIFO. Mats grundade The Core Company efter tio år i internationella befattningar inom industrin. Sune är seniorkonsult på The Core Company med mångårig erfarenhet av varumärkesutveckling inom svenska och internationella företag.