2007-01-24
ORVESTO Konsument 2007:3 är lanserad.
ORVESTO® Konsument 2007:3
2007 års sista ORVESTO®-undersökning genomfördes under perioden 12 oktober-10 december. Totalt deltog 14 150 svenskar i åldrarna 15-79 år. I dessa tabeller rapporteras framförallt de tryckta mediernas räckvidder (antalet läsare på ett genomsnittligt nummer).
Räckvidderna redovisas dessutom:
Vad säger oss resultaten?
Storstadsmorgonpress, gratistidningar och kvällspress
När det gäller storstadsmorgonpressen är förändringarna små. Jämför man med fjolårets höstundersökning ligger Dagens Nyheter 15 000 läsare lägre i denna mätning, men över tid har DN legat på ungefär denna nivå alltsedan sommarundersökningen 2006 (se grafen på hemsidan). Svenska Dagbladets 488 000 läsare, innebär en ökning med 23 000 sedan 2006:3. Räckvidden för SvD har legat på i stort sett samma nivå de senaste 4-5 åren.
Göteborgs Posten når i denna mätning 555 000 personer, vilket innebär en minskning med 17 000 sedan fjolårets höstmätning, vilket fortsätter den svagt minskande tendens vi redan har sett.
Vad gäller Sydsvenskan Plus så kan man konstatera en tydlig nedgång i förhållande till 2006:3, från 395 000 då till 359 000 läsare nu. I samtliga mätningar från det senaste året redovisas lägre räckviddstal för detta annonspaket jämfört med mätningarna året innan.
När det gäller gratistidningarna så har det hänt en del under hösten. Utgivningsmässigt så har City lagt ner sin Göteborgs-edition.
Jämfört med förra hösten så har Metro totalt sett tappat 14 000 läsare, men man ligger ändå högre än i den allra senaste mätningen, ORVESTO® Konsument 2007:2, vilken var ganska svag för Metro.
Metros Riks-edition kan redovisa en påtagligt positiv utveckling, med 52 000 nya läsare sedan i fjol höstas.
Stockholm City har med 512 000 läsare backat ganska kraftigt i denna mätning, man har förlorat ungefär var sjätte läsare sedan OK 2006:3. City Malmö/Lund når 94 000 läsare, vilket är på samma nivå som tidigare mätningar. Göteborgs-editionen har, som nämnts, tagits ur marknaden.
Punkt SE fortsätter att öka, men inte lika hastigt som tidigare. Totalt når paketet 594 000 personer, vilket är 10 000 fler än i senaste mätningen. Framförallt är det den skånska editionen som utvecklas positivt.
I likhet med andra källor bekräftas i ORVESTO® Konsument att kvällspressen backar. Såväl Aftonbladet som Expressen har fått färre läsare, kontinuerligt alltsedan sommaren 2006. Den nu uppmätta räckvidden för Aftonbladet innebär en 8-procentig minskning i förhållande till 2006:3. Expressen har minskat med 9% under samma period.
Tidskrifter
Totalt sett har ORVESTO® Konsument 2007:3 fallit ut med förhållandevis positiva siffror för många tidskrifter. Av alla uppmätta titlar där det finns siffror från ORVESTO®Konsument 2007:2 att jämföra med (250 st) så har 148 st ökat, 11 st har oförändrad räckvidd och 91 st har minskat.
Och som vanligt vill vi rekommendera att man inte övertolkar plötsliga "räckviddsryck". Sådana kan i efterhand visa sig ha varit tillfälliga avvikelser från en i övrigt stabil räckviddstrend.
Nya tidskriftstitlar i tabellrapporten ORVESTO® Konsument 2007:3
TitelAntal läsareAllt om Film42 000Hem & Hyra245 000Land Lantbruk185 000Metro Teknik81 000
Nytt om Interneträckvidder
Publiceringen av räckvidder från SIFO Research International, SIFO Media avseende Internetsajter kommer att förändras under 2008. Denna förändring utgår från sajtaktörers och annonsköpares val att hädanefter övergå till att använda siffrorna ur ORVESTO® Internet-panelen som gemensam målgruppsvaluta, snarare än räckvidderna ur ORVESTO® Konsument-enkäten. ORVESTO® Internet-panelen består av individer, vilka har rekryterats ur tidigare deltagare i ORVESTO® Konsument. Vi känner alltså till alla de svar som paneldeltagarna tidigare givit i formuläret.
För att följa Internetpanelens surfande används det tekniska trafikmätningssystemet Insight XE, som mäter trafiken på såväl hela webbplatsen som ner på underavdelningar.
Eftersom det är centralt att Internet inte hamnar som en satellit till de större annonsmedierna har vi dessutom lagt stor möda på att integrera mätningarna av Internet med ORVESTO® Konsument. Detta möjliggör att all räckvidds- och målgruppsdata om panelisterna som härstammar från ORVESTO® Konsument kan kopplas ihop med deras faktiska Internetanvändning.
Förutsättningen för att man som sajt kan bli redovisad i ORVESTO® är att sajten är "upptaggad" i Insight.XE.
Publiceringen kommer att ske med månatliga uppdateringar av den aktuellaste ORVESTO® Konsument, i databaser namngivna enligt följande exempel: ORVESTO®Konsument 2007:3 Internet Februari (=Internetdata från februari 2008 sammankopplad med övrig data från 2007:3). Dessa databaser kommer att skickas ut till SIFO Medias Internet-kunder.
Nedan ges ett exempel på hur Internetbaserna kommer att följa på den "stora" ORVESTO® - lanseringen.
Exempel:
ORVESTO® Konsument 2008:1 genomförs 1 januari - 30 april och levereras 12 juni 2008
ORVESTO® Konsument 2008:1 Internet maj levereras ca 25 juni
ORVESTO® Konsument 2008:1 Internet juni levereras ca 25 juli
ORVESTO® Konsument 2008:1 Internet juli levereras ca 25 augusti
ORVESTO® Konsument 2008:1 Internet aug levereras ca 25 september
ORVESTO® Konsument 2008:2 genomförs 1 maj - 30 augusti och levereras ca 9 oktober 2008
ORVESTO® Konsument 2008:2 Internet sep levereras ca 25 oktober
ORVESTO® Konsument 2008:2 Internet okt levereras ca 25 november
För ytterligare frågor om ORVESTO® Internet, ta kontakt med Stefan Svanfeldt på 08-507 420 00.
Med vänliga hälsningar
SIFO Research International, Media Research (SIFO Media)