2012-05-24
I årets ORVESTO® Näringsliv lanseras mängder av nyheter. Först och främst en bredare undersökningspopulation än tidigare. Vidare innehåller årets Näringsliv även fler befattningar/titlar än någonsin, fler branscher samt fler medier än tidigare.
Ny population
Populationen i nya Orvesto Näringsliv har ändrats jämfört med tidigare års mätningar. Nu täcker undersökningen in samtliga yrkesarbetande mellan 21-65 år som har en inkomst över 100 tkr (Orvesto Näringsliv 2011 täckte in de 2,7 miljoner yrkesarbetande mellan 23-63 år med högst inkomst).
Detta betyder att populationen ökar kraftigt från att tidigare representera 2,7 miljoner svenskar till att omfatta ca 4,4 miljoner. Undersökningen belyser alltså en större del av de yrkesarbetande i Sverige och fångar bla. egenföretagare och deltidsarbetande på ett bättre sätt. Totalt har 11 667 respondenter deltagit i undersökningen.
"Vår analys är att nya Orvesto Näringsliv bättre speglar dagens dynamiska och mer rörliga arbetsmarknad och att den därför ger en mer mångfacetterad bild av det moderna näringslivet", säger Niklas Ekman projektledare på medieavdelningen.
När det gäller förändringen av åldersintervallet menar Niklas att "det också är en anpassning till en större samhällsutveckling där fler arbetar högre upp i åldern samtidigt som det inte finns samma självklara åldersgränser för när studier övergår i yrkesliv".
"Vi ser när vi tittar på siffrorna att det medielandskap som beskrivs i nya Orvesto Näringsliv är mer up to date, mer dynamiskt och erbjuder fler möjligheter till kreativa och effektiva medieval" avslutar han.
Nya frågor och titlar
Årets Näringsliv har fullt med förändringar. Ett antal nyanslutna tidningar, men även massor av förändringar i målgruppsdata som exempelvis befattningar, branscher mm.
Exempel på nya titlar:
Nytt annonspaket
Annonspaketet My Business består av 24 fackpress publikationer som ges ut av förlaget Mentor Online. Följande tidningar ingår i paketet:
Dagens Handel, Fast Food Magazine, Fri Köpenskap, Grafiskt Forum/AGI, Habit Sko & Mode, Kemivärlden Biotech, Kosmetik, Leveranstidningen Entreprenad, Motor-Magasinet, Nordisk Papperstidning, NTT, Packmarknaden, Plastforum, Process Nordic, Recycling & Miljöteknik, Rent, Reseforum, RS - Restauranger och Storkök, Skydd & Säkerhet, Trafikforum, Transport iDag/Logistik iDag, Underhåll och Driftsäkerhet, Verkstäderna, Facility Nordic.
Nya Näringsliv innehåller även flera helt nya frågor:
Exempelvis på nya frågor:
Ett axplock ur Näringsliv 2012
Medie/Reklambranschen arbetar mest hemifrån av alla branscher
33,7 procent av alla som arbetar inom Media/Reklambranschen arbetar hemifrån minst en gång i veckan. Genomsnittet för samtliga branscher är 16,8 procent.
53 procent har en smartphone
Drygt hälften av respondenterna i Orvesto Näringsliv uppger att de har en smartphone. Bland Sveriges VD:ar är motsvarande siffra drygt 74 procent. Affärsutvecklare inom IT är den yrkesgrupp där smartphones är allra vanligast. Bland affärsutvecklarna inom IT är det endast 5 procent som inte har en smartphone.
1 av 3 journalister är aktiva på Twitter
34 procent av alla journalister uppger att de är Aktiva på Twitter minst en gång i veckan. I yrkeskategorin webbutvecklare uppger hela 39,6 procent att de är aktiva på Twitter minst en gång per vecka och 5,5 procent av alla VD:ar. Genomsnittet för hela Orvesto Näringsliv är 5 procent.
Nya segmenteringar och analysmodeller till hösten
Orvesto Näringsliv 2012 innehåller även en hel del nya segmenteringar och analysmodeller som kommer att släppas efter sommaren. Exempelvis:
Day in Life B2B
Day In Life för näringslivet är en undersökning som speglar vad näringslivet gör på dagarna. Här kartläggs medievanor, sinnesstämning etc. I Day in Life kan man analysera vilka huvudmedier olika målgrupper konsumerar och när på dygnet. Exempelvis hur en marknadschefs mediekonsumtion skiljer sig från en IT-chefs eller en Läkares mediekonsumtion.
Business Innovation
Early adopter modell för näringslivet. Vilka branscher eller vilka positioner är förändringsbenägna och driver utveckling. I modellen Business Innovation finns svaren. Modellen speglar hur snabbt olika sorters människor tar till sig nyheter respektive hur informationssökande de är.
Word of Mouth inom Näringslivet (Orvesto Buzz)
Modellen utgår ifrån Malcolm Gladwells bok "The tipping point" och identifierar olika typer av sändare i olika kategorier:
Medier kan beskrivas utifrån sin förmåga att fortsätta leverera efter annonsinförandet och medieplanerare kan använda grupperna som målgrupper för att spetsa till medievalet och nå de som sätter bollen i rullning.
Orvesto Guld
Orvesto Guld kartlägger Sveriges rikaste människor. De 5 % i Sverige med högst inkomst som yrkesarbetar kartläggs avseende sin konsumtion. Undersökningen täcker lyxvarumärken inom många olika kategorier (kläder, klockor, skor, parfymer etc).
Här finner du undersökningen i sin helhet