2008-06-02
Den svenska konsumenten är kanske inte så god och grön som de svenska företagen tror.
Miljöfrågor är som ingen undgått ett hett debatterat område. Men miljöintresset hos svenskar är trots mediebilden på intet sätt på någon toppnivå. Vad som däremot har hänt är att intresset för miljöfrågor ökat rekordsnabbt. I en tid när alla företag syns vilja vara den gode gröne jätten och all marknadskommunikation är fylld av grön argumentation är det viktigare än någonsin att verkligen förstå hur gröna de svenska konsumenterna verkligen är.
Alla företag skall givetvis ta ett samhällsansvar men samtidigt riskerar många företag att hamna i generisk grön marknadsföring om de inte bättre förstår konsumenternas drivkrafter.
Som ett led i detta arbete och i vår strävan att bättre förstå konsumenter har SIFO Research International gjort en analys av svenskarna och deras förhållande till miljöfrågor.
Informationen om miljö-Sverige är hämtad och analyserad från ORVESTO® Konsument 2007:3 (antal intervjuer: 14 150 st). ORVESTO® Konsument är SIFO Research Internationals stora medie- och målgruppsundersökning. Här mäts räckvidderna för ett stort antal medier, tidningar såväl som etermedier, bio, utomhusreklam etc. Utöver medieinformationen innehåller databaserna tusentals variabler av målgruppskaraktär. Här finns både generell information om individer, som demografi, intressen och vanor samt ”kommersiellt” intressanta parametrar såsom penningutlägg samt frågor om bank och försäkring, Internetanvändning och butiksbesök.
ORVESTO® Konsument används av de flesta medieföretag och mediebyråer för marknadsföring, försäljning, medieval och målgruppsanalys.
Du finner analysen på Publicerade undersökningar.
För mer information kontakta Peter Callius, 0701-84 21 91