2018-04-25
Frågan om ålder är märklig - vi rör oss åt två olika håll samtidigt. Å ena sidan så lever vi i ett åldrande samhälle. Fler och fler äldre. Men å andra sidan så lever vi i en värld där ålder spelar mindre och mindre roll. Värderingar och beteenden syns inte lika åldersberoende längre. Mamman och tonårsdottern är nu mer lika än vad de någonsin varit tidigare.
En fråga som hänger ihop med detta är hur gamla vi upplever oss själva alldeles oavsett vår ålder. Och varför är det relevant – jo det är relevant i allra högsta grad då det avgör hur vi ska kommunicera med människor då de själva inte identifierar sig som den ålder de i själva verket har.
...Men innan du läser vidare, varför inte testa din egen ålder? Testa här
Insikter
Här är några av insikter vi fått av datan och det är ju möjligt att din egen undersökning just visat samma sak:
Ålder i kommunikation
En människas självupplevda ålder spelar givetvis stor roll i kommunikation. Om jag som 50-åring mer ser mig som en 40-åring så kommer jag naturligtvis att (åtminstone oftast) vilja bli tilltalad som en 40-åring. Dessa mönster kan givetvis vara målgruppsberoende och det kan ju vara rimligt att ta reda på hur det ser ut för just ditt varumärke. Min gissning är att många marknadschefer och deras kreativa byråer fått tillgång till denna data via sin mediebyrå och om inte – varför inte beställa en analys?
Vi kan väl avsluta med att krossa en myt
Hur är det då med Porscheägarna? Går det att köpa sig till ungdom? Nja kanske inte. Porscheägarna är i snitt 50 år gamla. Men frågar vi dem hur gamla de känner sig så svarar de 42. Det vill säga Porscheägare har precis lika skev åldersuppfattning som alla andra svenskar.
Peter Callius (Nybliven 44-åring, eller?)
Ladda ner nyhetsbrevet här.