You are here

2010-04-20

Förtroendekris för Swedbank – Handelsbanken trovärdighetsvinnare även hos icke-kunder

Handelsbanken har högst förtroende – även om man inte är kund. Det visar TNS SIFOs nya Anseendeindex där allmänhetens röst kombinerats med en medieanalys. I topp ligger även ICA och Telge Energi. Vattenfall och Swedbank har lägst anseende i sina respektive branscher.

- Allmänheten har ett grundmurat förtroende för Handelsbanken. Till och med de som är kunder i andra banker, rankar SHB högre. Möjligheten att rekrytera kunder från exempelvis Swedbank torde vara mycket stor, säger Göran Celander, Director Corporate Reputation, TNS SIFO.

Anseendet påverkar företagens möjlighet att locka kunder, rätt medarbetare och rätt investerare. De tre viktigaste drivkrafterna bakom ett gott anseende i Sverige:

- Gör rätt, håll vad ni lovar och värna er mediebild. Företag som gör rätt vinner allmänhetens förtroende, säger Göran Celander.

Att göra rätt handlar om vad allmänheten ser som moraliskt rätt. En god samhällsmedborgare värnar till exempel sina medarbetare och tar hänsyn till miljön, både i arbetsprocesser och slutprodukten.

Negativ publicitet om tvivelaktigt agerande är ett av de effektivaste sätten att sänka ett företags anseende i Sverige. Framför allt om ledningen, eller vd själv, är involverad. Ju högre upp i företaget en kris hör hemma, desto hårdare blir domen, desto högre blir medietrycket och desto svårare att återhämta anseendet hos allmänheten.

Trovärdighet i mediebilden är en av de viktigaste drivkrafterna. Att löpande följa effekten av det egna mediearbetet ger ledningen en viktig indikation på hur anseendet förändas.

Företagen i studien har inga kännedomsproblem. Viktigast för dem är att undvika negativ publicitet som riskerar att sänka deras anseende. Med ett högt anseende i grunden återhämtar man sig snabbare efter en kris, vilket ICA är ett tydligt exempel på.

- Kortsiktigt dumsmarta lösningar riskerar anseendet och borde vara bannlysta av ledningen. Det uppfattas sällan som moraliskt rätt av allmänheten och riskerar att avslöjas av journalister som ser saken ur kundernas perspektiv - och så är mediedrevet igång, säger Jonathan Wennö från TNS SIFOs enhet för medieanalys och pr-utvärdering.

TNS SIFOs Anseendeindex omfattar nitton företag i fyra branscher och är jämförbart mellan olika branscheN

 

Se även resultatet på www.slideshare.net/TNSSIFO

Om TNS SIFOs Anseendeindex

Syftet med studien är att öka kunskapen om vilka drivkrafter som ger gott anseende i Sverige. TNS SIFO har gjort studien på eget initiativ för att hjälpa våra kunder till bättre förutsättningar att kommunicera rätt. Bakom siffrorna finns svaren från 1002 personer kring anseendet hos 19 kända företag från fem branscher. Respektive respondent har bara kommenterat de företag man känner väl till. TNS SIFO har använtTRI*M, en metod använd i runt 500 000 intressentstudier i Sverige och hela världen.

Kontakta gärna

Göran Celander
Director Corporate Reputation
tel 031-727 39 03, goran.celander@tns-sifo.se

Jonathan Wennö
Client Service Director, PR Research
tel 08-507 421 74, 0709-83 95 74, jonathan.wenno@tns-sifo.se

Share Image: