2013-06-13
Nu är 2013 års första ORVESTO Konsument-mätning (2013:1) lanserad. Undersökningen innehåller i år många nya intressanta och spännande nyheter.
Undersökningen innehåller bl.a. nya frågor om användning av internet i mobiltelefon och läsplattor, hushållens mediainvesteringar, tittande på internetbaserade TV-kanaler och play-tjänster och köp av många nya kemtekniska varumärken. Och som alltid mängder av ny data om svenskarnas mediakonsumtion.
Nyckelfakta om undersökningen
Undersökningen genomfördes under perioden 1 januari - 30 april och totalt var det 13 416 personer som deltog i mätningen. I denna rapportering av ORVESTO Konsument har följande titlar tillkommit:
Räckvidd (antal läsare på ett genomsnittligt nummer)
Baka 60 000
Ex/GT/KVP Allt om Bilar 74 000
Ex/GT/KVP Allt om LCHF 89 000
Ex/GT/KVP Allt om Resor 156 000
Ex/GT/KVP GI&Hälsa 133 000
Galore 35 000
Hus & Hem Retro 50 000
Hus & Hem Trädgård 119 000
MiljöAktuellt 35 000
Expressen har gjort Allt Om Resor till ett eget månadsmagasin och detta mäts för första gången i ORVESTO Konsument 2013:1. Samtidigt finns Allt Om Resor kvar som prenumererad tidskrift och denna mäts också som tidigare i ORVESTO Konsument. Expressens magasin får en räckvidd på 156 000 läsare som läggs till "gamla" Allt Om Resor och totalräckvidden netto för de två blir hela 276 000. I SESAME gör man naturligtvis ett paket av de två magasinen som har praktiskt taget identiska innehåll.
Hur läsandet har utvecklats sedan hösten 2012
Vill du veta mer om räckviddsutvecklingen? Hör gärna av dig till Morgan Sandström och Agneta Jurander!
Nyheter i ORVESTO Konsument
ORVESTO Konsument utvecklas ständigt med nya frågeområden och gamla frågeområden förändras. I 2013 års första undersökning är följande frågeområden/varumärken nya.
Vill du veta mer? Hör gärna av dig till Johanna Ollevik.
22 % undviker reklam i "alla" traditionella medier
Det aktiva reklamundvikandet är ett av skälen till att en av de frågor som nu uppehåller marknadschefen är hur de bäst kombinerar köpt reklam med förtjänad reklam och egna kanaler på bästa sätt.
Reklamattityder mäts kontinuerligt i ORVESTO Konsument och bland annat ställs frågan om i vilken utsträckning människor aktivt undviker reklam i olika medier. För första gången ställs frågan också inkluderandes Mobilen och det är tydligt att det mest "personliga" mediets positiva egenskaper som reklambärare också har en baksida. 88,5 % av svenskarna säger att de undviker reklam i mobilen. Det är viktigt att komma ihåg att detta inte betyder att x % av reklamen i de mätta medierna är bortkastad, men det betyder att konsumenter rest sina mentala brandväggar och att det ställer ännu större krav på reklamens relevans, målgruppsanpassning och timing och naturligtvis koppling till PR, sociala medier och egna kanaler.
Olika människor har naturligtvis olika relation till reklam generellt men bilden ovan visar att människor också har olika relation till reklam i specifika medier. Detta unika reklam DNA bör kartläggas inför all kommunikation.
Om man studerar datan vidare och ser hur många som undviker reklam i ett eller fler av de olika medierna ovan så ser vi en tydlig bild där "nästan alla" undviker reklam i något av de traditionella medierna (95 %) medan hela 22 % hävdar att de undviker reklam i alla de mätta medierna.
Vill du veta mer om svenskarnas inställning till reklam? Hör gärna av dig till Peter Callius.
Bilden är det nya ordet - Instagram och Pinterest på stark frammarsch
Bilden har under det senaste året mer och mer framträtt som det nya ordet. Istället för att manifestera oss via det skrivna ordet så manifesterar vi mer och mer vår personlighet genom bilder, moodboards, collage och nyskapande filter. Detta syns tydligt på Instagrams och till viss del Pinterests frammarsch på den digitala marknaden.
I ORVESTO Konsument 2013:1 säger 1.064.000 personer (16-80 år) att de besöker Instagram minst en gång i månaden och 88.000 besöker Pinterest minst en gång i månaden.
Skillnaden mellan exempelvis den äldre Facebookgenerationen och den nya "bild-generationen" är dels att användarna är betydligt yngre och dels är de betydligt mer aktiva användare av appar. Vi ser också att de är kraftigt överrepresenterade bland Spotify, Twitter och smartphone användare.
Det ligger givetvis i delandets natur men det syns också tydligt att "bild-generationen" är en intressant målgrupp då de är tydliga virala spridare av budskap.
Om vi tittar på ORVESTO Buzz (som kartlägger word of mouth i 12 kategorier) så ser vi att de är kraftigt överrepresenterade i alla utom en kategori.
Vill du veta mer om svenskarnas inställning till det digitala landskapet? Hör gärna av dig till Peter Callius.
Svenskar handlar för 3,2 miljarder per år via mobil/surfplatta
Svenskarna har fått smak för att handla via mobilt internet och totalt omsätter nu marknaden för mobila inköp 3,2 miljarder kronor per år. 414 000 svenskar i åldern 16-80 år handlar årligen för 2 000 kr eller mer och står för 3/4 av volymen av inköpen.
Kanske inte oväntat är dessa high spenders oftare män (60%) och mellan 20 och 39 år (58%). Varannan bor i någon av Sveriges tre största städer.
Att den här gruppen jobbar 46% längre arbetsveckor än svensken i snitt är kanske orsaken till att de väljer att shoppa via mobilen/surfplattan. För shoppar gör de verkligen.
Dessa high spenders via mobil/surfplatta är dessutom överrepresenterade i alla inköpskategorier i undersökningen.
För marknadsförare är dessa 414 000 personer en viktig målgrupp då de tagit täten i det svenska shoppingracet. Deras shoppingsintresse reflekteras också i en relativt sett mer positiv inställning till reklam i nästan alla kanaler med undantag för tryckta medier.
Vill du veta mer om svenskarnas inställning till det digitala landskapet? Hör gärna av dig till Laura Macchi.