2013-10-14
Frågan om hur representativa marknadschefer själva är för att representera sin målgrupp är ofta diskuterad men resultatet är lika självklart som det egentligen är uppenbart. Marknadschefer är inte representativa mediekonsumenter och frågan är hur väl man själva hanterar kunskapen om detta.
Om man inte gör detta så är det dåliga nyheter för i första hand kvällspressen som är ett av få medieslag som marknadschef konsumerar mindre än befolkningen. Direktreklam är däremot en guldgruva för nyfikna marknadschefer.
I både ORVESTO Konsument och ORVESTO Näringsliv kartläggs huvudmedieanvändning för de flesta målgrupper som man kan tänka sig.
Marknadschefers huvudmediekonsumtion
Om man studerar marknads/informations och kommunikationsansvarigas konsumtion av sociala medier så ser vi även där markanta avvikelser från resten av befolkningen. "Överkonsumtionen" är monumental i alla mätta medier och mest tydlig i LinkedIn och Pinterest.
Marknadschefer och sociala medier
Detta är bara en bråkdel av alla nya insikter som finns tillgängliga i ORVESTO-undersökningarna.
Peter Callius vet mer.