You are here

2012-06-06

Idag 8 juni lanseras nya ORVESTO® Konsument

I nya ORVESTO® Konsument lanseras en mängd nyheter. Undersökningspopulationen skiljer sig något jämfört med tidigare års mätningar. Vidare innehåller den nya ORVESTO® Konsument fler titlar/tidningar än någonsin, precis som nya målgruppsfrågor.

Ny population

Mätpopulationen för nya ORVESTO® Konsument och för kommande mätomgångar har ändrats från 15 - 79 år till 16 - 80 år. Anledningen är att 15-åringar ej får intervjuas utan målsmans tillstånd. För att behålla antalet åldersklasser samt använda samma mätmetod för alla åldersgrupper, har 15-åringar uteslutits ur ORVESTO® Konsument och övre åldersgräns är flyttad till 80 år. Istället ingår 15-åringar fr.o.m. i år i undersökningen ORVESTO®Junior.

Populationen för Orvesto® Konsument 2012 är 7,3 miljoner och totalt 14 580 intervjupersoner har svarat på undersökningen.

Nya titlar och frågor

Nya ORVESTO® Konsument har många förändringar och nyheter - exempelvis flera nyanslutna tidningar och en stor mängd nya frågor, precis som ett utökat antal välgörenhetsorganisationer.

Nyanslutna tidningar/titlar:

  • Axess Magasin
  • Isabellas
  • Dagens Medicin
  • DN Världen
  • Expressen/GT/KvP Mitt kök
  • Tidningen Vision (nytt namn, tidigare SKTF-tidningen)

Exempel på nya frågor:

  • Hur många som idag prenumererar på en morgontidning
  • Hur många som prenumererar på matkassar som levereras till hemmet eller hämtas i butik
  • Användning av appar via mobilen
  • Innehav samt inköpsplan av Smartphone
  • Vilket/vilka drivmedel man tankar
  • Varför man väljer att använda play-tjänster i stället för vanlig TV

Övriga förändringar:

Under sektionen organisationer/medlemskap har tidigare inkluderat ett antal välgörenhetsorganisationer.  Numera finns välgörenhetsorganisationer enbart med i den andra delmätningen varje år - som genomförs under maj-augusti. Antalet välgörenhetsorganisationer har samtidigt utökats jämfört med tidigare mätningar.

 

Ett axplock ur ORVESTO®Konsument 2012

Play-tjänst i stället för vanlig TV

Den vanligaste orsaken till att välja att titta på ett program via en kanals play-tjänst, i stället för att titta på vanlig teve, är att man hört talas om programmet efter att det visats på teve. Därefter listas "programkrock med annat på TV" som vanligaste orsak, samt "för att se de delar som missats".

 

159 000 svenskar prenumererar på matkassar

159 000 svenskar, eller 2,2 procent av den undersökta populationen, uppger att de prenumererar på matkassar som levereras till hemmet eller hämtas i butik. 309 000, eller 4,2 procent, uppger att de tidigare prenumererat men inte längre gör det. 86 procent av den undersökta populationen uppger att de aldrig prenumererat på matkassar och inte heller har planer på att göra det i framtiden.

 

51 procent bor i hushåll med en morgontidningsprenumeration

Drygt hälften av alla människor i Sverige bor i hushåll som prenumererar på en morgontidning. Värmlands län har högst andel morgontidningsprenumeranter och Stockholms län har lägst.  I åldersgruppen 16-29 år uppger 35 procent att de prenumererar på en morgontidning. I åldersgruppen 70-80 år är motsvarande siffra 71 procent.

 

823 000 svenskar äger en surfplatta och ytterligare 1 111 000 planerar köpa en

Enligt nya Orvesto Konsument har i dag 823 000 svenskar en surfplatta - en siffra som ökar lavinartat. Detta i jämförelse med motsvarande mätning 2011 då 221 000 uppgav att de ägde en surfplatta, vilket motsvarar en ökning med hela 272 procent.

Surf-/läsplattan används framför allt till att surfa. 555 000 har läst en dagstidning på sin surf-/läsplatta och 171 000 har läst ett magasin någon gång.

 

Här finner du rapporten i sin helhet

För mer information kontakta TNS-SIFOs medieavdelning.

Share Image: