2008-03-13
Att vara innovativ är både den största möjligheten och den största utmaningen för dagens företag. Organisationer över hela världen utsätts för en allt hårdare press att utveckla den nästa stora idén, och sedan förverkliga den på en marknad som förändras i snabb takt. För att man ska lyckas med detta menar vi att följande två villkor måste uppfyllas.
För det första måste innovationen tillmötesgå kundernas behov, föreställningar och förhoppningar – i varje led.
Alla vet vi hur svårt detta är. Om du ber konsumenterna själva föreslå nya idéer får du sällan höra något av värde. Och om du ber den genomsnittliga kunden bedöma en genuint nyskapande tanke kan du räkna med att den kommer att sågas. På Research International vet vi dock att man genom att arbeta tillsammans med rätt konsumenter på rätt sätt och vid rätt tillfälle kan få inspirerande (och tillförlitliga) resultat. För att kunna hjälpa till med att ta fram de bästa idéerna använder oss av ett urval kreativa och specialutbildade konsumenter. Vi är det enda företag som använder oss av så kallade early adopters (tidiga användare av en ny produkt) för att utveckla och bedöma idéer. Vår volymprognosmodell analyserar varje enskild konsument för att fördjupa bilden.
För det andra måste innovationen bygga på både kreativitet och disciplin.
Många företag ser här i stället en motsättning. Därför splittrar de sina resurser och sin energi mellan å ena sidan den kreativa PR-/reklambyrån och å den andra sidan det strikt statistiska undersökningsföretaget. Så behöver det inte se ut. Vi hjälper dig att ta fram de bästa idéerna men tar hjälp av ”disciplinen” när det är dags att förädla de kreativa koncepten. Vår analys av koncept är ett kreativt arbete inom disciplinerade ramar. De kreativa lösningar som utgår från våra databaser med testinformation från olika marknader ger dig obegränsade möjligheter. Tack vare att vi upprätthåller en balans mellan kreativitet och disciplin genom hela innovationsprocessen kan vi erbjuda de bästa resultaten.
Eftersom vi tror så starkt på dessa två villkor har vi utvecklat en unik modell. För oss ligger utmaningen i att ta med rätt konsumenter och balansera kreativiteten med disciplinen.
Research International är den enda byrå som kan erbjuda stöd längs hela resan, från inspirerad produktutveckling till utvärdering efter lanseringen. Dessutom kan du ta hjälp av oss oavsett var i processen företaget befinner sig.
I vår process ingår fyra stadier och åtta steg. Det första stadiet kallar vi MAKE IT UP. Konsumenter inspirerar oss till insikter som vi använder för att ta fram och utveckla idéer och koncept; vi tar hjälp av ett urval specialutbildade och kreativa konsumenter.
Detta arbete bli plattformen för stadium två: MAKE IT BETTER. Här använder vi rätt konsumenter för att utforska vilka idéer, produkter och koncept som är mest värdefulla och tillämpar en disciplinerad kreativitet för att arbeta fram varje element i marknadsmixen. Vi ber sedan kunden bedöma dessa element för att säkerställa att våra resultat verkligen innebär en förbättring.
Under det tredje stadiet, MAKE IT REAL, kombinerar vi de olika elementen till ett enda, lockande och konkret erbjudande.
Till sist har vi kommit till MAKE IT GO. Vi gör försäljningsprognoser och övervakar lanseringen för att den ska bli så framgångsrik som möjligt.
Precis som under andra minnesvärda resor lär vi oss under färden och bygger vidare på både negativa och positiva erfarenheter. Under hela processen samlar vi på oss idéer som kan bli utgångspunkter för kommande projekt. Eftersom vi konsekvent använder oss av vissa ramar under arbetet kan du vara säker på att idén utvecklas till det bättre och att den färdiga produkten får större förutsättningar att lyckas. Vi kan också hjälpa våra kunder med bara ett eller två av dessa stadier. Vår kunskap om helheten kommer till uttryck i varje del av processen. Vi kan med andra ord inte bara hjälpa till med att lansera bättre produkter utan också se till att lanseringen av dem blir bättre.
Research International inspirerar innovatörer.
Research International - för innovatörer som vill lyckas
För mer information, kontakta Laura Westerdahl eller Ronnie Fridenäs, SIFO Research International