2014-11-24
På söndag är det första advent, och med exakt en månad kvar till julafton idag är julsäsongen officiellt igång. Julen är mer än bara klapparna förstås, men samtidigt är den också en av de viktigaste helgerna för handeln. Därför har vi passat på och ställt svenskarna några frågor om julklappar.
Ingenting följt av pengar och upplevelser står högst på önskelistan
Vad önskar vi oss i julklapp då? Mest överraskande är att "Inget" (11,7%) är det enskilt mest förekommande svaret på frågan om vad man önskar sig, förutom "vet ej".
Detta oavsett kön, ålder och var i landet man bor. Om det är ett utslag av antikommersialism, svårt att önska sig någonting när man har allt, dålig ekonomi, multikultur eller ett oväntat kraftigt genomslag för Rädda Barnens kampanj där de säljer "ingenting" är oklart.
Det finns ett enda undantag: de yngre (16-34 år). I den här åldersgruppen är det pengar/presentkort som toppar listan.
I övrigt visar vår undersökning inga överraskningar: det är pengar/presentkort, upplevelser resp. kläder som toppar önskelistan. Resor kommer på fjärde plats, med 5,5% av svaren (alla respondenter har fått svara helt fritt varefter svaren kodats in i olika kategorier).
Men det är inte alltid man får det man önskar sig. Är det kläder eller pengar/presentkort som man hoppas på verkar det som man kommer att få sin önskan uppfylld, däremot ser det lite mer dystert ut när det gäller upplevelser och resor. Kanske blir det en bok istället? Att läsa är också att resa.
Såklart ser vi att vi önskar oss fred på jorden och snälla barn, men det är förvånansvärt få som gör det (1,3 resp. 0,6%), och det är ingen som förväntar sig att få det i julklapp :). Men man kan alltid hoppas på ett julmirakel!
"Alla" köper julklappar
I snitt lägger svensken 2 898 kr på julklappar i år. Alla köper inte klappar förstås, men endast 3% av svenskarna ställer sig utanför julkommersen och hävdar att de inte alls köper julklappar.
Bland de som köper julklappar är snittet 3 260 kr på presenter till nära och kära. Mest av alla lägger personer mellan 35-55 år, precis som väntat. Det är då man har flest att köpa klappar till, de egna barnen och ens föräldrar bland andra. Runt 3 500 kr räknar man att man kommer att lägga på julklappar i den här åldersgruppen, och nästan 4 000 kr bland dem som faktiskt köper julklappar.
E-handel ett komplement till starka traditionella butiker
Handeln i de traditionella butikerna och affärerna står för den största delen av alla julklappsinköp. En av tre kommer att köpa alla klappar i de traditionella kanalerna, och drygt hälften kombinerar online och vanliga butiker. Bland dessa kommer dock mindre än hälften av alla köp att ske online. Ingen säger att de kommer att köpa klappar endast online, inte ens de digitala infödingarna.
Trevlig första advent!
Vill du veta mer, kontakta Laura Macchi!