You are here

2011-10-06

Krismedvetandet tilltar i det svenska samhället

Konsumentklimatet september 2011 är lanserat

Krismedvetandet tilltar i det svenska samhället. För fjärde månaden i rad har konsumentklimatet nu legat på en lägre nivå än tidigare och det syns tydligt att den optimism som konsumenterna i Sverige visade under förra hösten, vintern och våren inte längre håller i sig. Det finns en stor osäkerhet om vart världsekonomin tar vägen med alla länder som har besvär med sina stora skulder och hur de ska finansieras, och vad det kommer att innebära för konjunkturen i Sverige på kort och på längre sikt. Men fortfarande är det något fler som tror att de kommer att få mer än som tror att de kommer att få mindre pengar att röra sig med det kommande året.

Trots att en minskande andel tror på bättre tider har prioriteringen av konsumtion gått om prioriteringen av finansiellt sparande.

Andelen som vill lägga eventuella extrapengar på semesterresor ökar igen.

Matkedjorna kan glädja sig åt att prioriteringen av bättre mat hemma har ökat. Däremot har prioriteringen av att gå ut och äta och dricka på restaurang sjunkit, trots regeringens diskussioner om subventioner till branschen.

Prioriteringen av köp av värdepapper sjönk rejält i september efter all turbulens på börsen.

Undersökningen genomfördes under perioden 5-25 september 2011, då 1 021 intervjuer (ovägt) gjordes i Sverige med personer i åldern 15 år och äldre. Undersökningen gjordes online. Tidigare månader har omfattat ungefär lika många intervjuer vardera. Urvalet dras slumpmässigt ur TNS SIFOs webbpanel, som rekryterats riksrepresentativt via telefon och postala utskick.

Konsumentklimatet september 2011

Share Image: