You are here

2017-02-02

Mediasverige i 10 punkter

ORVESTO Konsument 2016:3 är här. Här följer 10 snabba siffror som vi tycker speglar mediasverige 2016. Som vanligt finns det oerhört mycket mer data i databaserna.

1. 68,5 % av befolkningen använder sociala medier en genomsnittlig dag.

2. Millenials älskar Snapchat - 82,8 % snappar dagligen.

3. 37 % av den vuxna befolkningen använder Spotify en vanlig vecka.

4. Alex & Sigge rider på podcastljudvågorna – 243 000 svenskar lyssnar varje månad.

5. 76 minuter per dag ägnar svenska folket åt rörlig bild på internet / strömmad rörlig bild.

6. Kommersiell linjär-TV leder fortfarande slaget om ögonbollarna – 78 minuter per dag.

7. Precis som vi förutspådde tidigare i år så har Adblocalypsen nu avstannat – 24,1 % av svenskarna har installerat en adblocker.

8. Linjär-TV är fortfarande det hetaste dagliga nyhetsmediet – 48,9 % av de vuxna svenskarna tittar dagligen.

9. 33,6 % av svenskarna tycker att reklam hjälper dem att välja produkter – de andra får vi jobba hårdare för att nå.

10. 78,9 % läste de lokala nyheterna sist de läste en morgontidning. Den generella värdekedjan går från lokala nyheter till inrikes till utrikes. Spelar placering av annonsen roll i en dagstidning? Absolut – lika mycket som i den digitala världen.

Detta och mycket mer om morgontidningar, digitala medier, dagspress, sociala medier, linjär-TV, strömmad rörlig bild, podcasts, utomhusreklam, DR, bio och mycket mer hittar du i ORVESTO Konsument 2016:3.

Hör av dig så berättar vi mer!

Share Image: 
Mediasverige i 10 punkter