2011-02-11
TNS SIFOs mobilmätning visar att internetsurfandet i mobilen ökar i snabb takt. – Mobilsurfandet är inte längre är ett komplement till surfandet via dator. Publicister och annonsörer har allt vinna på att i högre grad uppmärksamma den mobila plattformen, säger Stefan Svanfeldt, affärsområdeschef, TNS SIFO.
I likhet med hur det traditionella surfandet på internet utvecklades för 15 år sedan ser TNS SIFO idag en stor potential för ytterligare tillväxt på mobilsurfmarknaden.
- Bara under 2010 har surfandet via mobilen ökat snabbt och under våren inkluderar vi mobilmätningen i ORVESTO Internet för att kunna förse marknaden med individ och målgruppsdata, fortsätter Stefan Svanfeldt.
TNS SIFO mäter idag surfandet i mobil och surfplattor både när det gäller den traditionella webben, mobilsajter samt olika appar. I samarbete med Mobiletech får TNS SIFO tillgång till statistik om hur svenskarna surfar på ett flertal av de stora svenska mobilsajterna.
- Med målgruppsdata från ORVESTO Konsument ser vi att de som främst använder mobilen för att surfa är yngre, välutbildade storstadsbor, typiska så kallade "early adopters". Dagens hårda konkurrens pressar dock ned priser och ökar tillgängligheten och tar man bara en tur med tunnelbanan i Stockholm ser man att mobilsurfandet sprider sig också till andra grupper, säger Johan Andersson, analytiker, TNS SIFO.
Vanligaste smartphonen är fortfarande Iphone men mobilmodeller som inte var tillgängliga i början 2010 har under året tagit procent-andelar av den totala mobilsurfmarknaden i Sverige. HTC har enligt TNS SIFOs undersökningar etablerat sig i Sverige under förra året. Samtidigt har Sony Ericsson rönt framgångar med sin linje av Xperia-telefoner.
Tabeller Mobilsurfande i Sverige (PDF)
För mer information, kontakta:
Stefan Svanfeldt, 0701-84 22 86
Johan Andersson, 0702-77 88 81