2008-06-19
Höjda räntor, skenande livsmedelspriser och bensinpriset på en ny toppnivå - men hur upplever konsumenterna att detta påverkar deras ekonomiska situation? Hushållens eventuellt ökade intäkter har en besynnerlig förmåga att raskt besvaras av motsvarande utgifter. Av detta skäl är hushållsinkomst och personlig inkomst ibland svåra att använda som indikatorer på ett ökat välstånd.
Sedan 2003 har därför SIFO Research International frågat konsumenter om hur de upplever hushållets ekonomiska ställning. Detta EUES-tal (Egen Upplevd Ekonomisk Ställning) kan sedan användas till olika nyckeltal som speglar hushållens ekonomiska utveckling.
Detta skildras bland annat i ett Champagne-index (en beskrivning av de individer som anser sig ha det mycket gott ställt ekonomiskt i hushållet) där vi i en jämförelse från 2003 kan se att andelen individer som anser att hushållets ekonomiska ställning nu är mycket god, har ökat med hela 38%.
De senaste två tertialen har dock visat på en konsekvent nedgång i Champagne-index vilket indikerar att den vikande samhällsekonomin även börjar påverka konsumenternas syn på sin hushållsekonomi.
Olika geografiska regioner likväl som olika partisympatisörer uppvisar stora variationer avseende upplevd levnadsstandard (se bifogad rapport - Välfärdsindex 2003-2008).
Frågorna som Champagne-index bygger på är ställda till ca 45 000 svenskar per år i ORVESTO® Konsument, SIFO Research Internationals stora medie- och målgruppsundersökning. Utöver medieinformationen innehåller databaserna tusentals variabler av målgruppskaraktär.
För mer information kontakta:
Peter Callius
Mobil: +46(0) 701 84 21 91