You are here

2015-02-16

Ny bruttovärdesberäkning för TV i RM

Den 1 januari 2015 övergick TNS Sifos Reklammätningar (RM) från en specific-prismodell till en RBS-baseradmodell för TV.

Ladda ner tillhörande pdf här

Den 1 januari 2015 övergick TNS Sifos Reklammätningar (RM) från en specific-prismodell (bruttopris för att ligga i anslutning till ett specifikt program) till en RBS-baseradmodell (Run by Station, kanalen placerar ut spotarna) för TV.

- Vi gör den här förändringen för att beloppen för TV i RM skall komma närmare det verkliga priset, då i princip alla TV-kanaler (förutom TV4) i övervägande majoritet säljer RBS, säger Lars Näsström, ansvarig för Reklammätningar på TNS Sifo.

Förändringen av bruttovärdesberäkningen medför att bruttobeloppen för TV kommer att vara lägre än tidigare år.

- Det är viktigt att förstå varför siffrorna ser ut som de gör när man jämför årets siffor med tidigare år och jag vill understryka att detta är en konsekvens av en ny bruttovärdesberäkning och hänger inte ihop med kanalernas nettoprissättning, säger Lars Näsström.

De kanaler som kommer att beröras i första skedet är:

TV3, TV6, TV8, TV10, Kanal5, Kanal9

Share Image: