2018-10-16
Förra veckan lanserades ORVESTO Konsument 2018:2. Undersökningen genomfördes under perioden 1 maj – 31 augusti och totalt deltog 12 748 personer i mätningen. Här följer några nyheter ur undersökningen. Några som vi tycker speglar utvecklingen på mediebranschen, samt några nyheter som vi tycker är intressanta spaningar.
Netflix och HBO toppar ”time spend – toppen”
De som tittar på Netflix en genomsnittlig dag spenderar i snitt 96,7 minuter. Det är det högsta värdet av samtliga tv-kanaler och play/SVOD – tjänster. TV4 har högst tittartid bland linjär-TV-kanalerna med 65 min per dag i snitt.
TV4 65,0 min
Viasat Sport 64,4 min
SVT1 62,2 min
Viasat Film 60,0 min
Fox 45,5 min
SVT2 45,3 min
Discovery Channel 42,7 min
TV6 41,9 min
Netflix 96,7 min
Hbo Nordic 80,7 min
Cmore 79,5 min
Viaplay 71,2 min
SVT Play 52,5 min
TV4 Play 50,5 min
Dplay 41,5 min
Viafree 39,7 min
E-sport – Unga mäns hemliga digitala liv
477 000 eller 6 % av alla svenskar tittar på e-sport varje månad och 331 000 eller 4,3 % spelar e-sport varje månad.
Bland yngre män i åldrarna 16-24 år är det 32 % som tittar och 25 % som spelar e-sport minst en gång i månaden. Här är ökningstakten något högre än för resten av befolkningen men även i denna grupp syns utvecklingen nu gå betydligt långsammare.
Podcasts – 345 000 nya lyssnare på ett år
1 633 000 svenskar eller 21 % lyssnar på podcasts minst en gång per vecka. Motsvarande siffra var 1 288 000 eller 16,8 % för ett år sedan.
En genomsnittssvensk läser 3,3 tidskrifter
Totalt har de redovisade tidskrifterna 25 970 000 bruttoläsare. Det betyder att varje person läser i snitt 3,3 av de redovisade tidskriftstitlarna.
Denna siffra har gått ned något under det senaste året. I 2018:1 var motsvarande siffra 3,3, i 2017:3 var den 3,5 och i 2017:2 var den 3,6.
Följande tidskriftstitlar har tillkommit (antal läsare av ett genomsnittligt nummer).
Aktiespararen 131 000
Rum Design 35 000
Dagspressens totala fotavtryck
Branschpressen fokuserar ofta på nedgångarna i räckvidd för printvarumärken – det tycker vi är något missvisande då man självklart skall utvärdera hela varumärkets totala avtryck på marknaden. Om vi snabbt analyserar två kategorier av dagspress nämligen den traditionella kvällspressen och storstads morgonpressen så ser vi två olika mönster. Kvällspressens totalräckvidder har ökat kraftigt. Trenden för print pekar nedåt och den digitala räckvidden ökar kraftigt. Men totalt sett ökar man sin närvaro på den svenska mediemarknaden.
För storstads morgontidningarna så ser vi ett annat mönster som till största delen kan förklaras med införandet av betalväggar. Här ser vi i många fall exempel på relativt stabila printräckvidder medan den digitala räckvidden minskar. Konsekvensen av detta blir i många fall att totalräckvidden minskar.
Denna analys kan och bör naturligtvis göras på alla enskilda titlar.
Har Facebook nått sin mättnadspunkt?
60 % av alla svenskar i åldrarna 16-80 år använder Facebook varje vecka. Det är exakt samma siff ra om man jämför med ORVESTO-mätningen 2017:2.
Även användningen av Youtube är oförändrat mellan mätningarna. Instagram ökar dock, från 41 % till 44 %.
Tittar man på den dagliga användningen kan vi se att Facebook minskar från 49 % till 47 % mellan mätningarna. Samtidigt ökar Instagram, Youtube och Spotify något. Däremot syns det ingen nedgång i antalet uppskattade vänner som Facebookanvändare har. I ORVESTO Konsument 2018:2 ligger den nivån på 190 vänner och den har varit i det närmaste oförändrad under åtminstone sex mätperioder.
Digitalt reklamundvikande – Ad-Blockalypsen under kontroll
Användningen av Ad-Blocker ökar något i ORVESTO 2018:2. I ORVESTO Konsument 2018:2 uppger 26 % att de har en Ad-Blocker installerat på sin dator, surfplatta eller mobiltelefon. Men även här är det uppenbart att Ad-Blockalypsen inte kom att spridas till alla utan syns ha stabiliserats.
Har Ad-Blocker installerat på sin dator
2016:2 24 %
2016:3 24 %
2017:1 24 %
2017:2 25 %
2017:3 25 %
2018:1 25 %
2018:2 26 %
Klimatoro eller vackert väder?
Väderappar i toppen Väderappar, bank/fi nans och navigering intar prispallen över de appar som svenska folket använder via mobilen. Män är flitiga användare av sport-appar medan kvinnor använder socialamedierappar i större utsträckning än män.
Spelbolag och bettingsajter
Under 2018 har vi börjat att mäta kännedom bland spelbolagen i ORVESTO Konsument.
Svenska Spel har en kännedom på 95 % i målgruppen som spelar om pengar på nätet minst en gång i månaden. Bland de internationella bettingsajterna toppar Bet365 med en kännedom på 90 %.
ORVESTO Konsument 2018:2 innehåller ett antal frågor som är unika för just denna mätomgång. Dessa är:
Nya områden som undersöks/ ändringar 2018:2
Som vanligt utvecklas undersökningen för att följa med i marknadens utveckling och för att på bästa sätt kartlägga nya varumärken och företeelser.
Detta och mycket mer om tidningar, tidskrifter, digitala medier, sociala medier, linjär-TV, strömmad rörlig bild, podcasts, utomhusreklam, DR, bio och mycket mer hittar du i ORVESTO Konsument 2018:2 och i analysverktyget Sesame.
Vill du veta mera? Kontakta oss på: sesamesupport@tns-sifo.se
Ladda ner nyhetsbrevet här.