2019-02-07
Idag lanseras ORVESTO Konsument 2018:3. Undersökningen genomfördes under perioden 1 september – 31 december och totalt deltog 13 134 personer i mätningen. Här följer information om vad som är nytt i undersökningen samt två intressanta spaningar.
Vi arbetar löpande för att utveckla undersökningen så att den följer med i marknadens utveckling samt för att på bästa sätt kartlägga nya varumärken och företeelser. Följande är nytt i undersökningen:
För de som tar del av ORVESTO Konsument via analysverktyget SESAME kommer nya målgruppssegment finnas tillgängliga i 2018:3, Kantar Media Audiences. Dessa är fördefinierade målgrupper som även finns tillgängliga för programmatisk handel inom ramen för Kantar Sifos samarbete med Nordic Data Resources, vilket lanserades i november 2018.
Tanken är att dessa nu ska kunna användas i flera led i analysprocessen. Kontakta oss om du vill veta mer om detta.
Reklamtröttheten tilltar på marknaden. Idag (2018:3) svarar 62,3 % (av alla 16-80 år) att de instämmer något eller helt och hållet i att de upplever den mesta reklamen som störande, 2010:3 var siffran 10 %-enheter lägre (52,3 %). Den åldersgrupp där reklamtröttheten är som störst är 25 till 34 åringarna där 75 % håller med i påståendet ovan, 2010 var motsvarande siffra 61 %. De ökande möjligheterna att rikta och skräddarsy reklambudskap för att öka reklamens relevans tycks inte ha slagit igenom hos mottagarna, eller så har det generella reklambruset ökat och dränker eventuell förbättrad relevans i dånet från all ointressant reklam som drar genom alla medier.
Tar del av nyheter i olika kanaler/Källgranskar
Vi ser tydliga skillnader i nyhetskonsumtionen mellan generationerna. De riktigt stora dagliga nyhetskonsumenterna hittar vi i de äldsta generationerna. Minst 60 % av de två äldsta generationerna tar del av nyheter i TV, Radio och dagstidning varje dag. Det största dagliga nyhetsmediet i de yngsta generationerna är sociala medier. Ca 50 % av generation Z och Millennials tar dagligen del av nyheter via sociala medier.
Detta och mycket mer om tidningar, tidskrifter, digitala medier, sociala medier, linjär-TV, strömmad rörlig bild, podcasts, utomhusreklam, DR, bio och mycket mer hittar du i ORVESTO Konsument 2018:3 och i analysverktyget Sesame.
Vill du veta mera? Kontakta oss på: sesamesupport@kantarsifo.com