2015-01-16
Handelns Utredningsinstitut utnämnde aktivitetsarmbandet till Årets julklapp 2014, och när vi själva undersökte frågan innan jul så var det vanligaste svaret bland svenskarna att de inte önskade sig någonting. Men vad gav svenska folket varandra i julklapp? Vi följde upp vår undersökning från november förra året för att se hur det faktiskt blev.
Handelns Utredningsinstitut utnämnde aktivitetsarmbandet till Årets Julklapp 2014, och när vi själva undersökte frågan innan jul så var det vanligaste svaret bland svenskarna att de inte önskade sig någonting. Men vad gav svenska folket varandra i julklapp? Vi följde upp vår undersökning från november förra året för att se hur det faktiskt blev.
"Jag vill ha bara hårda paket…"
Så går en av julsångerna som ofta hörs på skolornas julkonserter, men årets vanligaste julklapp kom i alla fall i ett mjukt paket, som innehöll någon form av kläder eller ytterkläder; det har var fjärde svensk fått i julklapp. Husgeråd är den näst vanligaste julklappen och böcker i alla dess former (dock vanligtvis vanliga pappersböcker) kommer på en stark tredje plats. Pengar och/eller presentkort har 17% fått och var sjunde har inte fått något.
Hur gick det för aktivitetsarmbandet? Jo, det hamnar långt ner på vår lista och kommer bara på 33:e plats, slagen t o m av den elektriska fotfilen. Undersökningen visar också att mer än dubbelt så många har fått ett gåvobevis från en välgörenhetsorganisation än aktivitetsarmbandet.
(Även i denna undersökning har alla respondenter fått svara helt fritt varefter svaren kodats in i olika kategorier.)
Färre köpte julklappar, men de som köpte spenderade mer än planerat
3% sa i november att de inte skulle köpa några julklappar, och det blev faktiskt dubbelt så många som inte köpte några julklappar. Å andra sidan la de som faktiskt gjorde det ner mer pengar än de hade tänkt sig - jag tror att många kan känna igen sig! Om man hade planerat att lägga ner i snitt 3 260 kr på julklappar, så slutade det med att man la ner 130 kr mer, totalt 3 390 kr.
Om vi tittar på dem som köpte julklappar ser vi att de mellan 35-55 år spräckte sin budget mest; i denna grupp la man ner 11% mer än det man trodde att man skulle göra. Den mest sparsamma gruppen i rena pengar är den yngre åldersgruppen (16-34 år), som köpte julklappar för 2 334 kr i snitt, men det var i södra Sverige som man höll hårdast i plånboken, och sparade 6% jämfört med det man hade uppskattat före jul.
E-handeln starkare än väntat
När vi frågade i november, uppgav var tredje att de skulle köpa sina julklappar i traditionella butiker enbart, och julklappsköparna svek inte den traditionella handeln, snarare tvärtom; nästan varannan (44%) gjorde all sin julshopping i "vanliga" butiker. Samtidigt svarade 5% att de handlade alla julklappar online, vilket jämfört med 0% i den förra undersökningen är en klar förbättring för e-handeln! Det är främst män, yngre och boende i Norrland som har köpt alla julklappar på nätet.
Nu avslutar vi kapitlet jul 2014 och blickar nyfiket framåt!
Hör av dig så berättar vi mer!