You are here

2007-11-11

ORVESTO Konsument 2007:2 är lanserad

I denna undersökning, med insamlingsperioden 20 juni-5 september 2007, deltog 14 193 personer. Alla resultat avser Sveriges befolkning i åldrarna 15-79 år.

Rapporteringen av mediernas aktuella räckvidder sker på flera sätt:

  • I denna tabellsammanställning
  • I de grafer avseende räckviddsutveckling som finnas att hämta på vår sajt www.sifomedia.se
  • I den databas över undersökningen som finns tillgänglig för de som har access till programvaran SESAME


Vad säger resultaten?

Storstadsmorgonpress
När det gäller storstadsmorgonpressen så är förändringarna inte så stora. Jämfört med förra sommarundersökningen ligger DN och SvD på samma nivå. GP har tappat 28 000 och Sydsvenskan Plus har tappat 17 000 läsare. 

Gratistidningar
När det gäller gratistidningarna finns det begränsade jämförelsemöjligheter med fjolårets sommarmätning. Metros alla editioner fanns naturligtvis då, liksom Stockholm City. Övriga City-editioner, liksom Punkt SE hade dock ännu inte kommit igång då. 

Metro har sedan 2006:2 tappat i räckvidd. Stockholms-editionen ligger 42 000 läsare lägre än i fjol sommar, Göteborgs-editionen 37 000 lägre och Skåne-editionen 30 000 lägre. Metros totala räckvidd (inkl. riksupplagan) ligger på 1 509 000 vilket är 55 000 mindre än i fjol. Även Stockholm City har tappat under det sista året, med 27 000 läsare. 

Tittar man på övriga City-tidningar liksom Punkt SE och jämför med närmast föregående mätning kan man se genomgående räckviddsökningar. Speciellt Punkt SE verkar ha skaffat sig en starkare position. Tidningen har gått framåt kraftigt på samtliga sina tre marknader. Totalt sett når paketet 92 000 fler personer nu än i föregående mätning 2007:1. 

Kvällstidningar
Vad avser kvällstidningar så visar resultaten från denna mätning på en tillbakagång förAftonbladet på hela 57 000 sedan förra mätningen och 179 000 sedan motsvarande mätning i fjol. Expressen minskade vid föregående ORVESTO®-omgång men ligger kvar på samma nivå denna gång. Avståendet i nettoräckvidd mellan titlarna är i denna mätning 178 000 läsare. I fjol var motsvarande siffra 252 000.

Tidskrifter
Vad gäller tidskrifterna så kan man konstatera att det finns en hel del titlar som tappar läsare, vissa mer och andra mindre. Även om jämförelsen bara görs med den allra senaste mätningen är det utan tvekan så. Av de 211 titlar i ORVESTO® Konsument 2007:2 som har en jämförbar siffra ur 2007:1 så har 139 av dem ett index på 99 eller lägre. Många har i och för sig tappat bara något lite, men trenden är likväl rätt tydlig. 

Som vanligt vill vi rekommendera att man inte övertolkar plötsliga "räckviddsryck". Sådana kan i efterhand visa sig ha varit tillfälliga avvikelser från en i övrigt stabil räckviddstrend. 

Nya tidskriftstitlar i tabellrapporten ORVESTO® Konsument 2007:2

TitelAntal läsareDV Mode82 000Entreprenör43 000Family Living68 000Filmguiden254 000Fyndbörsen167 000Gatbilar.se40 000Grand16 000Pause76 000Power Magazine61 000Reseguiden.se89 000Runner's World66 000Situation Stockholm110 000Stadium Magazine279 000Villa Aktuellt210 000Nytt annonspaketAntal läsareHjemmet Mortensen Män (10)718 000

Share Image: