2018-06-14
Världen förändras i allt snabbare takt för människor och medier och ORVESTO utvecklas i vanlig ordning kontinuerligt för att svara på de frågor dagens marknadsförare har. I årets första undersökning har mängder av förändringar genomförts. Vi tackar alla de som bidragit med tankar och idéer kring utvecklingsområden.
Rörlig bild och det förändrade medielandskapet
I det digitala medielandskapet har linjära tv-kanaler och playtjänster sakta vuxit ihop. Idag kan man titta på tv på många olika sätt och tittartillfället har förändrats. Vi behöver ständigt anpassa frågorna i ORVESTO till förändringar som sker i medielandskapet och i omvärlden. Med utgångspunkt i det gjordes i höstas en kvalitativ undersökning kring rörlig bild som ledde till framför allt två större ändringar i frågorna som bygger daglig räckvidd, frekvens och tidsåtgång på rörlig bild.
Vad betyder ändringen? Jämförelser med data bakåt i tiden kan fortfarande göras, men bör göras med försiktighet och med den förändrade frågeställningen i minne.
Eftersom vi numera frågar om gårdagens tittande istället för en genomsnittlig tittardag påverkas nivåerna på daglig räckvidd.
Tidigare frågeställning om genomsnittlig tittardag antog att man faktiskt hade tittat, vilket gjorde att alla kunde svara hur tittardagen i genomsnitt såg ut, medan gårdagstittande innehåller fler människor som inte alls har tittat just igår. Det är alltså fler personer som säger att de inte alls tittade, vilket är helt rimligt då vi frågar om en specifik dag.
Penningutlägg – liten men viktig förändring för att förenkla för de svarande
För att förenkla för respondenterna är frågeställningen om penningutlägg ändrad från ”Hur mycket pengar lägger du i genomsnitt på följande under ett år” till att nu lyda ”Hur mycket pengar har du lagt på följande under de senaste 12 månaderna”. Förändringen är ett led i att försöka göra en tydligare frågeställning som respondenter bättre kan relatera sina svar till.
Jämförelser med data bakåt i tiden går att göra och nivåerna har inte påverkats nämnbart av denna förändring. Dock kan vi se en viss ökning på sällanköpsvaror som t.ex. vitvaror och möbler, vilket kan bero på att vi nu frågar om en specifik tidsperiod och inte ett genomsnittligt år.
Vidare har ”Semesterresor i Sverige”, ”Semesterresor utomlands” och ”Drivmedel” under samma rubrik fått en egen svarsskala med ytterligare ett skalsteg nämligen ”Över 30 000 kr”. De genomsnittliga penningutläggen på dessa ökar således jämfört med tidigare mätningar, vilket är helt naturligt.
Intressefrågan – enklare och nu harmoniserad med resten av världen
För att bättre harmonisera frågan om intressen med ORVESTOs utländska motsvarigheter, d.v.s. TGI har svarsskalan för intressefrågan justerats från en 7-gradig skala till en 4-gradig skala. Den 4-gradiga skalan är den som används för att mäta intressen inom TGI i övriga världen.
Den tidigare svarsskalan angav graden av ointresse eller intresse. I den nya skalan svarar man istället på om man är intresserad och graden av intresse (d.v.s. Inte alls intresserad, Något intresserad, Ganska intresserad, Mycket intresserad). Analyser av olika intresseområden blir på detta sätt tydligare.
I SESAME finns numera även gruppen Något/Ganska/ Mycket Intresserade – både på områden och på samtliga enskilda intressen. Grupperingen Ganska/ Mycket intresserade finns kvar sedan tidigare.
Jämförelser med data bakåt i tiden kan fortfarande göras, men bara på de skalsteg som även tidigare har funnits i svarsskalan d.v.s. något intresserad, ganska intresserad och mycket intresserad. Analyser av tidsserier bakåt i tiden bör därför göras med viss försiktighet.
Market Monitor – nu med kännedom
Market Monitor-frågan har fått ytterligare ett ställningstagande. Numera ställs även en kännedomsfråga (Känner till: Ja/Nej) på varje enskilt varumärke. Detta kommer också att leda till att Market Monitor modellen i framtiden kommer att rymma tre dimensioner Penetration / Kännedom och Lojalitet. I nästa uppdatering av SESAME kommer detta att inte bara synas i data utan även i den grafiska modellen.
Nya frågor/ändringar i 2018:1
Nya påståenden:
Sammanfattningsvis – en ny värld för konsumenter leder till att undersökningen kontinuerligt utvecklas för att bättre spegla den komplicerade värld i vilken medier och kommunikation verkar. Vi är som vanligt extremt tacksamma för all form av löpande feedback.
Hela nyhetsbrevet i PDF hittar du här.
Läs mer och ladda ner rapporterna här.