2020-02-17
Idag lanseras ORVESTO Konsument 2019:3. Undersökningen genomfördes under perioden 1 september – 31 december och totalt deltog 13 660 personer i mätningen. Här följer information om vad som är nytt i undersökningen samt två intressanta spaningar.
Vi arbetar löpande för att utveckla undersökningen så att den följer med i marknadens utveckling samt för att på bästa sätt kartlägga nya varumärken och företeelser.
Följande är nytt i undersökningen:
• Nytt påstående: ”Jag planerar veckans matlagning i förväg”
• Ny bank: Collector Bank
ORVESTO Konsument 2019:3 innehåller dessutom ett antal frågor som är unika för just denna mätomgång. Dessa är:
• Livsmedelsvarumärken inom dagligvaruhandeln
• Självplockssallad (salladsbarer)
• Hushållets mediekostnader
• Undviker livsmedel (laktos, gluten, etc)
• Fackförbund
Nya livsmedelvarumärken i 2019:3
• Valio (Vegetabiliska mjölkdrycker)
• Oatley (Yoghurt/Gurt/Fil/Kvarg)
• Planti (Yoghurt/Gurt/Fil/Kvarg)
• Planti (Crème Fraiche/Grädd)
• Almondy (Söta kex/Kakor/Tårtor)
• Coop (Söta kex/Kakor/Tårtor)
• Frödinge (Söta kex/Kakor/Tårtor)
• Hatting (Mjukt/Hårt Bröd)
• Nutella (Choklad)
• Plopp (Choklad)
• Twix (Choklad)
• Garant (Pasta/Gryner/Ris)
• Garant (Korv)
Inköp av nya livsmedelsprodukter i 2019:3
• Energibar
I Media Monitor kan man analysera penetration och lojalitet kopplat mot alla målgrupper i ORVESTO Konsument. Sedan tidigare har man kunnat analysera sociala medier, podcasts, dagspress, tidskrifter, digitala tjänster samt utomhus. I 2019:3 har Media Monitor utökats med även TV och radio.
Definitionen av penetration och lojalitet skiljer sig dock åt något mellan de olika typerna av medier så kontakta oss gärna så berättar vi mer.
Graferna nedan visar penetration respektive lojalitet bland TV-kanalerna.
Den årliga undersökningen ORVESTO Näringsliv är Kantar Sifos stora målgrupps- och medieundersökning av det arbetande Sverige. I ORVESTO Näringsliv undersöks över 120 branscher, 150 befattningar och beslutsinflytande vid investeringar, fördelat på över 130 produkter/tjänster.
Numera kommer de kunder som köper nyttjanderätten till både ORVESTO Konsument och ORVESTO Näringsliv att få tillgång till ett fåtal B2B-frågor i ORVESTO Konsument. De nya B2B-frågorna som finns tillgängliga är:
• Företagsstorlek
• Branscher (22st)
• Befattningar (20st)
Här hittar du räckviddsutveckling samt räckviddsrapport för ORVESTO Konsument 2019:3
Vill du veta mer?
Kontakta oss på: sesamesupport@kantarsifo.com
Nyhetsbrevet i pdf hittar du här