You are here

2007-06-14

ORVESTO Näringsliv 2007 - Nya räckviddstal

Årets upplaga av ORVESTO Näringsliv genomfördes under perioden 16 mars till 7 maj 2007. Totalt omfattar undersökningen 12 071 intervjuer. Populationen, "universum", för ORVESTO Näringsliv är sedan många år densamma, nämligen: 

"De 2,7 miljoner svenskar i åldrarna 23-63 år som har högst förvärvsinkomst" 

Med denna definition höjs naturligtvis inkomstgränsen något för varje år. 2007 har det krävts en lägsta taxerad årsinkomst på 207 000 kr (inkomstår 2005) för att räknas in i populationen. 

Data i ORVESTO Näringsliv samlas in via en postal enkät. Förutom frågor om tidningsläsning och övrig medieanvändning ingår här frågor om branschtillhörighet, befattning, arbetsområde, beslutsinflytande etc. 

På samma sätt som i ORVESTO Konsument mäts läsandet av de olika tidningstitlarna i ORVESTO Näringsliv med hjälp av logotyper och frekvensskala. 

Nedan följer en kort resultatgenomgång vad avser räckvidderna för olika tidningstitlar. 


Dagspress 
Räckviddsutvecklingen för dagspressen följer i stort sett utvecklingen i ORVESTO Konsument. Man ska dock komma ihåg att ORVESTO Näringsliv uppdateras bara en gång per år, och att vissa trendförändringar i ORVESTO Konsument inte framgår lika tydligt i denna mätning. 

Dagens Industri tappar läsare, från fjolårets 259 000 till 242 000 i årets mätning.Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet är relativt stabila (minus 13 000 för DN och plus 6 000 för SvD). 

Såväl Metro och Stockholm City har dock minskat sedan 2006, sannolikt en konsekvens av den nya konkurrensen från Punkt SE. Metros totalräckvidd är 541 000, vilket är 14 000 lägre än 2006, och detta trots att rikseditionen når 20 000 fler än vad man gjorde i fjol. 

Stockholm City når 200 000 läsare, 21 000 färre än i fjol. Den nya City Göteborg har 35 000 personer, medan City Malmö/Lund har en räckvidd på 24 000. Paketet City Storstads totala räckvidd i ORVESTO Näringsliv 2007 är 256 000. 

Kvällspressen är räckviddsmässigt stabil i denna mätning. För båda kvällstidningarna ligger årets uppmätta ORVESTO Näringsliv-räckvidder mycket nära fjolårets (507 000 för Aftonbladet och 399 000 för Expressen). 


Tidskrifter 
Många av de titlar som mäts i ORVESTO Näringsliv har förlorat läsare under de senaste åren, vissa i snabbare takt än andra. 

Affärspress 
Affärsvärlden ökade sin räckvidd från 2005 till 2006, upp till 71 000. Nu, i 2007, är siffran något lägre, 68 000. Veckans Affärer backar dock samtidigt kraftigare. Man har tappat 12 000 läsare från i fjol och ligger nu på 59 000. 

Ny Teknik tappar 3 000 sedan förra årets mätning och når nu 145 000. 

Privata Affärers 105 000 läsare innebär en sänkning på 5 000 sedan 2006. 

Sunt Förnuft går kraftigt bakåt. Årets siffra, 44 000, innebär en minskning med 9 000 sedan 2006. Så nära tillbaks som vid 2005 års mätning var räckvidden 62 000. Även i ORVESTO Konsument bekräftas denna utveckling. 

Konkurrenten Aktiespararen är mer stabil över tid. 

Tidningen Chef når 110 000 personer i denna mätning, vilket innebär en stabil tidslinje under senare år, undantaget siffran för år 2005, då man backade en del. 

DI Weekend har mätts under tre år. Fram till 2006 kom man upp till 191 000 läsare. Nu har man backat tillbaka en del. Årets ORVESTO Näringsliv-siffra är 176 000. 

Justitia och Entreprenör är titlar som i 2007 års ORVESTO Näringsliv ligger på ungefär samma nivåer som under de närmast föregående åren. 

Du & Co, Postens tidning, backar. Det är 21 000 personer i ORVESTO Näringsliv-universum som läser ett genomsnittligt nummer av tidningen. 

Data/IT 
Bland datatidningarna minskar antalet redovisade titlar, men de som redovisas ligger stabilt i räckvidderna, t ex Computer Sweden med 80 000 läsare, Cap & Design med 14 000 och MacWorld med 15 000 läsare. 

Övriga kategorier 
I övriga kategorier kan man notera att jämfört med 2006 är det få av de redovisade titlarna som har förändrats kraftigt. Flertalet titlar ligger kvar på nivå eller förändras marginellt. 

Följande titlar är de som ligger kvar på exakt samma räckvidd som 2006 eller som rent av har ökat något: 

Aktiespararen (kvar på 73 000) 
Entreprenör (från 20 000 till 22 000) 
Dagens Media (från 15 000 till 20 000) 
Resumé (från 29 000 till 35 000) 
Computer Sweden (kvar på 80 000) 
Cap & Design (från 13 000 till 14 000) 

MacWorld (från 14 000 till 15 000) 
Dator Magazin (från 25 000 till 26 000) 
Energi & Miljö (kvar på 20 000) 
VVS-Forum (från 24 000 till 26 000) 
Miljö & Utveckling (från 16 000 till 17 000) 

SKTF-Tidningen (från 84 000 till 92 000) 
Fastighetstidningen (kvar på 23 000) 
Automation (från 14 000 till 17 000) 
Skolvärlden (från 76 000 till 78 000) 

Transportnytt (från 13 000 till 14 000) 
Trucking (från 17 000 till 18 000) 
4 Wheel Drive (från 39 000 till 38 000) 
Business + (Mentor onlines paket) (från 125 000 till 132 000) 


Nya titlar 

Byggfakta (22 000 läsare) 
Chef & Ledarskap (35 000 läsare) 
Elektrikern (17 000 läsare) 
Fokus (16 000 läsare) 
Privata Affärer Småföretag (22 000 läsare) 

Share Image: