You are here

2010-06-10

ORVESTO® Konsument 2010:1 lanserad

Idag den 10 juni lanseras mediernas räckvidder enligt ORVESTO® Konsument 2010:1.

Undersökningen genomfördes under perioden 1 januari - 30 april och totalt var det 15,441 personer i åldrarna 15-79 år som deltog i mätningen.

I denna rapportering av ORVESTO® Konsument har följande titlar tillkommit:

 

Räckvidd (antal läsare på ett genomsnittligt nummer)

Aftonbladet Resa 422,000
DI Dimension 241,000
Kors & Tvärs 140,000
Krysset 137,000
Reader's Digest 93,000
Traktor 47,000
Villaaktuellt 242,000
Volkswagen Magasin 139,000


Följande titlar har utgått sedan föregående redovisning: Vårdfacket,Metro Student Magazine, Digitalfoto, Företagaren och Moore. Vi redovisar heller inte längre någon av Expressens olika editioner, utan endast hela paketet, dvs. Expressen/GT/Kvällsposten.


Den generella bilden av mediernas utveckling visar på stabilitet. Det finns två undantag som ska nämnas, det gäller titlarna Buffé och Coop Mersmak.

Buffé har ökat från 1,586,000 i 2009:3 till 1,922,000 i 2010:1 Coop Mersmak har ökat från 883,000 i 2009:3 till 1,248,000 i 2010:1.

Bägge titlarna har sedan flera år mätts med sina loggor i anslutning till de renodlade mattidskrifterna, t ex. Allt om Mat, Matmagasinet etc. Det har dock funnits en misstanke hos oss på TNS SIFO att det kan ha missgynnat dessa breda medlemstidningar att mätas mitt bland specialiserade mattidskrifter, att de läsare som normalt inte läser sådana kan ha missat att kryssa i dessa bägge titlar. Av den anledningen fattade vi inför 2010:1 beslutet att flytta loggorna för Buffé och Coop Mersmak så att de nu istället mäts i anslutning till bredare publikationer såsom ICA-Kuriren och Land. Den kraftiga räckviddsökningen för de två titlarna
visar att vår misstanke med all sannolikhet var korrekt.


För TV-kanalerna har räckviddsredovisningen i ORVESTO® Konsument standardmässigt utgått från minimikravet 15 minuters tittande per genomsnittlig dag. I och med 2010:1 görs en förändring, så att de redovisade kanalräckvidderna hädanefter utgår från minst 5 minuters tittande. Detta innebär att räckvidderna per automatik blir något högre, och att jämförbarheten med tidigare rapporters resultat därför blir haltande.

För info om räckviddsutvecklingen över tid hänvisar vi till denna PDF-fil, med tidserie titel för titel tillbaks till 2001.

Vänliga hälsningar
Mediaavdelningen på TNS SIFO

Share Image: