You are here

2013-01-31

ORVESTO® Konsument 2012:3 är nu lanserad!

ndersökningen genomfördes under perioden 1 september – 31 december. Totalt har 14 055 personer deltagit i mätningen. Mätpopulationen är 16 – 80 år.

Senaste ORVESTO® Konsument innehåller en mängd nyheter.
I denna rapportering har följande titlar tillkommit:

 

Totalt har de redovisade tidskrifterna 40 173 000 bruttoläsare. Det betyder att varje person läser i snitt 5,5 tidskriftstitlar, samma som 2012:2. 2012:1 var den siffran 5,7.

Generell utveckling hos dagspress och tidskrifter

  • I och med 2012 års sista mätning kan vi konstatera att storstads-morgontidningarna håller sin position och ligger stabilt under året. Dagens Nyheter ökar med hela 4% under den sista mätperioden och ligger därmed på en högsta nivå sedan mätningen 2011:2.
  • För lokalpress uppmäts totalt sett en stabil nivå med en svag nettoökning jämfört med förra mätperioden.
  • Räckvidden för kvällstidningarnas vardagsupplagor minskar sammantaget med ca 4% under mätperioden, Aftonbladet med ca 5% och Expressen/GT/Kvällsposten med lite drygt 1%.
  • Segmentet gratisdistribuerade nyhetstidningar visar både uppgångar och nedgångar. Både Metro Stockholm och Metro Göteborg minskar med 6%. För Metro Metropol uppmäts en mindre minskning på ca 1%. De tidningar som är knutna till Lokaltidningen visar en ökning på 3% och ligger nu strax över den nivå som uppmättes för ett år sedan.
  • För tidskrifter är utvecklingen mer splittrad. Det är värt att notera att de flesta tidskrifter ökar sin räckvidd. 114 titlar har ökat sin räckvidd, 105 har minskat och för 12 titlar uppmätts oförändrad räckvidd.
  • Många av de tidskrifter som har en hög andel män i läsekretsen visar en ökning. Bilar är en sådan kategori som i genomsnitt ökar med 8%. Bland de som har en mycket positiv utveckling kan Top Gear (+46%) och Klassiker (+19%) nämnas.
  • Segmentet Affärstidskrifter ligger totalt sett på en stabil nivå. Veckans Affärer minskar med 3%, Privata Affärer med 1% samtidigt som Affärsvärlden ökar med 5%.
  • Tidskrifter om friluftsliv, jakt och fiske tillhör också de som ökar mycket, kategorin ökar med 10%. Några exempel är Jakt & Jägare (+26%), Jaktjournalen (+16%) och Fiske för alla (+10%).
  • Fackförbundens medlemstidskrifter visar små rörelser. Även om en mindre minskning på 2% uppmäts totalt för kategorin finns både de som ökar och de som minskar bland dessa.
  • Träning och fitness är en kategori som fortsätter att öka. Exempel på titlar som ökar i kategorin är Aktiv Träning (+17%), Stadium Magazine (+13%) och Runners World (+7%).
  • Serietidningarna har haft en fin utveckling under mätperioden och har vänt en negativ trend. Ökningen är 10% i kategorin där bl.a. Knasen (+20%), Agent X9 (+14%) och Hälge (+13%) är några exempel.
  • Tidskrifter om mat och dryck har haft ett tuffare tertial med en genomsnittlig minskning på 4%.

38 nya varumärken

Som vanligt gör vi en rejäl djupdykning bland varumärken inom snabbrörliga konsumtionsvaror i den tredje mätningen varje år. Här kan kännedom, märkesval och lojalitet analyseras på hundratals varumärken.

ORVESTO Konsument 2012:3 innehåller 38 nya varumärken som listas nedanför. Totalt undersöker vi hela 343 varumärken inom snabbrörliga konsumtionsvaror i 2012:3.

 

Här finner du rapporten i sin helhet

Share Image: